foto: jihoceskedivadlo.cz |
Stretli
sme sa v pondelok podvečer v jednej pražskej kaviarni. Pri šálke kávy
a zázvorového čaju som sa s českým hercom Marekom Menšíkom porozprávala nielen o jeho
najnovšej divadelnej inscenácii, ale aj o tom, v čom spočívajú
úskalia herca na voľnej nohe.
Marek, práve si prišiel
z Divadla Kampa. Akú hru tam skúšaš?
Annu
Kareninu.
A koho tam hráš? Aké máš zatiaľ
pocity?
Hrám
tam Levina. Keďže sa viac venujem alternatívnemu divadlu, skúšať ruskú klasiku
je pre mňa veľmi ťažké. V Karenine ide o vnútorné prežívanie,
v ktorom musíš vedieť pracovať s hereckou jemnosťou. Nie som zvyknutý
robiť klasický typ činoherného herectva, no práve preto ma to baví.
Čím sa divadelné spracovanie Kareniny
v Divadle Kampa líši od toho literárneho?
Režisérka
Iveta Dušková ide skôr do podstaty vzťahov, ktoré sú medzi Kareninou, Vronským,
Kareninom, Kitty a Levinom. Bude to komorné. Je to postavené predovšetkým
na vývoji postáv. Pre režisérku je dôležitý kontrast tých dvoch párov,
respektíve trojice.
Zaujímalo by ma, ako vyzerá vaša
scéna?
Ako
vyzerá scéna? Zatiaľ nie je úplne hotová, ale bude veľmi minimalistická. Je to
dané priestormi javiska v divadle – je to tam maličké. Všetko sa bude hrať
ako keby v náznakoch. Veľmi dôležitá bude práca so svetlom, ktoré bude
robiť zmeny priestoru. Prípadne bude dávať niečo do popredia.
Keď dá svetlo do popredia nejaký
detail. To mám veľmi rada.
Tak
sa príď pozrieť do divadla, 7. apríla bude premiéra.
Super, veď to už bude o mesiac!
Marek, ty účinkuješ vo viacerých divadlách, nemáš žiadnu domovskú scénu. Tým
pádom sa pohybuješ medzi rôznymi umeleckými kolektívmi. V čom vidíš prínos
takéhoto druhu hereckej práce?
Za
najväčší prínos pokladám poznávanie rôznorodých prístupov. Je to dané tým, že
ja sám nie som stavaný na to, aby som dlhodobo ostával na jednom mieste. Jeden
rok som si to skúsil – v divadle v Českých Budějoviciach –
a práve tam som si uvedomil, že by sa pre mňa divadlo mohlo stať rutinou.
A z toho som dostal strach. Nechcel som do toho spadnúť a robiť
to len ako prácu.
Takže ti viac vyhovuje, keď môžeš
pracovať na voľnej nohe. Ale tam je potom riziko, že nie vždy máš o prácu
postarané.
To
je, samozrejme, pravda. Človek potom robí veľa rôznych vecí. Napríklad, minulú
jeseň som trávil v galérii a pripravoval som lektorov na to, ako
pracovať s deťmi. Ale občas človek robí aj komerčné záležitosti. Na druhej
strane sa však občas cítim, že v ničom nie som ,,doma“. Nemôžem sa
porovnávať s činohernými hercami a ani s tanečníkmi, keďže nemám
tanečné vzdelanie, a s bábkohercami tiež nie. Našťastie, fyzické
divadlo je formát, v ktorom môže človek môže robiť aj bez skúseností. Samozrejme,
vo výsledku to tak nevyzerá. Fyzické divadlo predstavuje náročný odbor, takže
človek by mal na sebe neustále pracovať a učiť sa nové veci.
Na základe čoho si potom vyberáš,
s kým budeš spolupracovať?
U mňa
je najdôležitejšia intuícia a celkový dojem. Samozrejme, je výhoda, keď
človek pozná prácu konkrétnych ľudí.
Keď som videla predstavenie Kocour, zamyslela
som sa nad otázkou, že do akej miery bolo pre teba náročné preniesť poetický
text na javisko? Bez použitia slov? Ako si uchopil postavu kocúra?
Nešlo tam o to, že by sme chceli preniesť poéziu na javisko. Sláva,
môj kolega, prišiel s japonským textom pre deti The Cat Who Lived A Million Times od Yoko Ono. Text má silný budhistický
nádych, pretože je o kocúrovi, ktorý sa narodí, zomrie a tak dokola. Na konci príbehu sa
oslobodí a zistí, že nepotrebuje byť skvelý, ale že dôležitejšie je žiť
v prítomnom okamihu. Text, s ktorým prišiel Sláva, sa mi páčil,
a tak sme začali jednoduchými improvizáciami. Takýmto štýlom sme si začali
stavať scénky a intuitívne skladali príbeh. Všetko sa vytváralo postupne,
nikto z nás nevedel, aký bude výsledok. Myslím, že v takomto type
predstavenia nikto poéziu na javisku nehľadá. Keď sme ho odohrali v Studiu
ALTA, tak sa ma syn Lucie Kašiarovej, ktorá je jeho riaditeľkou, spýtal, prečo
sa volá Kocour. Ja som mu povedal, že je úplne jedno, ako sa to volá. Nás so
Slávom bavila hravosť toho názvu. Chceli sme prostredníctvom pohybu rozprávať
príbeh o dvoch priateľoch. Zaujímavé však je, že niektorí ľudia v tom
videli len jednu rozpoltenú postavu. Počas skúšobného procesu sme zistili, že
môže ísť aj o jednu postavu, ktorá prežíva svoj vnútorný svet.
Ako nejaké zrkadlenie?
Presne
tak. Alebo tá rozpoltenosť – keď v sebe postava hľadá harmóniu. To nás
bavilo. Tá hĺbka v predstavení môže byť, ale spracovaná skôr hravejšou
a uvoľnenejšou formou.
Pamätáš si na prvú bábku, ktorú si
oživil?
Ehm...to...úplne...neviem.
Počkaj. To je fakt zaujímavá otázka. Určite to ešte bolo pred štúdiom na DAMU.
V tejto chvíli si však na žiadnu nespomínam.
Prečo si sa rozhodol študovať na DAMU
bábkové herectvo?
Pretože
ma nelákalo činoherné. (Smiech)
Prečo?
Asi
to bolo dané tým, že som vyrastal v Južných Čechách, kde je silné podhubie
nezávislých bábkohercov a pouličných divadelníkov. Zistil som, aká môže byť
pestrosť alternatívneho divadla a zároveň som si uvedomil, že o ňom
toho veľa neviem. Mal som pocit, že činoherné divadlo svojím spôsobom poznám.
Navyše, u činoherného divadla sú omnoho viac stanovené pozície hercov,
dramaturgov a režisérov. U nezávislých divadelných zoskupení je to
často tak, že bábkoherec je ako keby všetkým – vytvorí si scenár, sám si ho
zrežíruje a zahrá. Tento pohľad na divadlo ma baví, pretože človek je
tvorcom jednej veci vo všetkých ohľadoch. Skúšaním
Anny Kareniny však zisťujem, že činoherné herectvo nepoznám až tak, ako som si
pôvodne myslel. Týmto by som chcel vzdať česť všetkým činoherným hercom.
Kocour, foto: Veronika Brunová |
Jak jsem byl Cyrano, foto: jihoceskedivadlo.cz |
pondelková realita, foto: autorka |
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára