foto: pixabay.com |
Divadlo je svet, ktorý fascinuje. Na jeho javiskách ožívajú nielen príbehy, ale aj dramatické postavy. Takto nejako môže charakterizovať návštevu divadla bežný návštevník. Čo sa však za dverami sály? Počas prestávok? Vďaka práci uvádzačky v divadle som mala možnosť nazrieť nielen za oponu, kam sa bežné oko nedostane. Predovšetkým som však o sebe zistila nové informácie, objavovala som vlastné vnútro. Čo som sa teda naučila?
1. Zvládať stres
Pokým
som nezačala pracovať v divadle, mala som tendenciu rozčúliť sa aj kvôli
hlúpostiam (ktorým som pripisovala nemalý význam) – tým pádom sa prudké výbuchy
stali mojimi parazitnými spoločníkmi. A ešte k tomu som bola ten typ
človeka, ktorý musel mať všetko pod kontrolou. Keď sa však raz päť minút pred
začiatkom zrušilo predstavenie kvôli jednému hercovi, a keď som musela
riešiť, prečo na pánskych toaletách nejde mydlo, začala som brať všetko
s obrovským nadhľadom a snažila sa, aj napriek nepriaznivým okolnostiam,
pôsobiť na ľudí príjemne. Samozrejme, nie vždy sa to stretlo s pochopením.
Koľkokrát sa mi stalo, že na mňa niekto nakričal kvôli tomu, že v šatni je
dlhý rad, nehovoriac o tom, že som musela počúvať sťažnosti, prečo sa
v predstavení nadáva, prečo sa po skončení prestávky ešte stále nehrá atď.
Mnohí návštevníci si neuvedomujú, že uvádzačky za mnohé veci nemôžu, ale
ventilujú si to na nich, lebo pracujú v divadle. Ak by som si brala osobne
všetko, čo som v divadle zažila, moja psychika by skôr pripomínala
plastelínu, než ľudský mozog. Vďaka nepredvídateľným situáciám som začala brať
veci odľahčene, prijala som všetko tak, ako to prichádzalo, a konečne som
sa prestala rozčuľovať nad vecami, ktoré neovplyvním.
2. Prekonávať nočné mory
V tejto
súvislosti narážam na naše šatne vo foyer divadla. Nemáme klasické, kde by ste
si na vešiak zavesili kabát, dostali číslo a odišli do hľadiska. Namiesto
nich máme šatne na spôsob otáčavých kotúčov, farebne rozlíšiteľných,
rozdelených na párne a nepárne...Snažila som sa to nejako zapamätať, ale
keď prišlo na lámanie chleba, dopadlo to tak, že som každému dala úplne iný
kabát. A to bola jeseň...Najhoršie to bolo počas novembra a decembra,
kedy jesenné kabátiky vystriedali hrubé vetrovky a kožuchy, takže pri vešaní
som skôr pripomínala cirkusovú akrobatku, než slečnu pracujúcu v kultúrnej
inštitúcii. Nočná mora sa však zmenila jedného večera, keď som išla vypomáhať
do šatne, a keď sa mi podarilo odovzdať všetkým ľuďom správne kabáty. To
bolo radosti! Hoci som sa pekne zapotila, prinieslo to svoje výsledky.
A keď som prvýkrát dostala prepitné, to som bola rada, že sedím, lebo inak
by som spadla na zadok. Takže prostredníctvom divadelných šatní som sa naučila
tancovať v daždi. Opäť sa potvrdilo heslo, že ak sa snažíš, výsledky sa
dostavia.
3. Nebáť sa komunikovať s ľuďmi
Priznávam,
že som plachý typ človeka, ktorý sa potrebuje oťukať v novom prostredí, aby
sa začal cítiť sebaistejšie. Už počas prvej služby, keď som dostala za úlohu
oslovovať ľudí s cieľom prihlásenia sa do klubu divadla, som sa až
v polke rozhovoru s jedným starším pánom dozvedela, že je otec Roba
Rotha. V mysli sa mi tiež vybavujú spomienky na jednu pani, ktorá sa mi
priznala, že kedysi pôsobila ako baletka v Slovenskom národnom divadle.
Keď človek pracuje s ľuďmi a potlačí hanblivosť, veci zrazu začnú
plynúť sami od seba. A toto bol presne ten prípad. Ale nikdy nezabudnem na
jedného po anglicky hovoriaceho chlapca, ktorý akoby z oka vypadol hercovi
Ianovi Somerhalderovi. Napriek tomu, že to jeho kamarát poplietol
s lístkami na predstavenie (tým pádom sa tam nemohli dostať),
neprejavil ani náznak hnevu či znechutenia. Práve naopak – bol veľmi milý
a vyjadril pochopenie. Jedna z tých vtipných situácií nastala počas
Noci divadiel, kedy som na sebe mala zamatové dlhé šaty s červenou
parochňou a tvár som mala natretú bielou farbou. Jeden pán sa ma spýtal:
,,Prečo vyzeráte ako strašidlo?“ To poteší...Dojatie mi tiež spôsobil jeden
dedko, ktorý prišiel aj s kamarátom a povedal mi, že radšej by išiel
na predstavenie so mnou...Jedna z ďalších vtipných situácií sa odohrala
počas detského predstavenia, keď som mala službu v šatni a vešala som
jednej rodinke kabáty. Ich syn bol taký hyperaktívny, že sa ma jeho otecko
spýtal: ,,Prosím vás, nemôžete zavesiť aj jeho?“ Ich malý to nebral na vedomie,
a tak mu ocko pohrozil: ,,Ak nebudeš poslúchať, teta ťa zavesí dolu
hlavou!“
4.Vážiť si prácu každého pracovníka
v divadle
Ako uvádzačka som bola súčasťou divadelného zákulisia, prostredníctvom ktorého som si uvedomila, že na jednom predstavení sa podieľa celý tím ľudí, ktorí zodpovedajú za jeho výsledok. Diváci často vidia len hercov, no oni zďaleka nezapĺňajú celý divadelný priestor. Nebyť zvukových technikov, kulisárov, inšpicientov, našepkávačov či kostymérov, tak predstavenie by stratilo na svojej účinnosti. V divadle je každý pracovník dôležitý. A je pritom jedno, či ide o upratovačku, uvádzačku, kulisára alebo Maštalíra. Všetci sa podieľajú na inscenácii, snažia sa, aby nielen vonkajšie priestory, ale aj vnútorné boli v poriadku. A fakt sa oplatí byť toho súčasťou, hoci niekedy drkoceme zubami od zimy a pretáčame oči z manierov niektorých návštevníkov. Pre toho, koho srdce bije pre divadlo, bude každý detail dôležitý a nikdy naň nezabudne. A to hovorím z vlastnej skúsenosti.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára