pondelok 27. januára 2020

Bábkarstvo v severských krajinách

foto: loutkar.eu


Najnovšie číslo odborného časopisu pre bábkové divadlo, Loutkář, ma veľmi potešilo. Dôvod? 
Hlavnou témou je bábkarstvo v škandinávskych krajinách (Island, Fínsko, Nórsko, Dánsko, Švédsko). Pre mňa ako milovníčku Severu (od prírody až po severskú drámu a mytológiu) to bol dôvod na oslavu, pretože doteraz som nemala žiadne poznatky o dejinách, či súčasnosti bábkového divadla v týchto severských krajinách.
V súvislosti so Švédskom by som rada upriamila vašu pozornosť na bábkara Michaela Menschkeho, ktorý sa inšpiroval tradíciami ázijského bábkového divadla a obohatil tak väčšinu inscenácií, ktoré režíroval, novými typmi bábok a scénickými formami.
Čo sa týka Nórska, tak ma zaujal celoštátny program kultúry a umenia pre deti a mládež na základných a stredných školách pod názvom Batoh kultúry. Divadelné súbory pripravujú špeciálne inscenácie, s ktorými potom navštevujú nórske školy.
Dánsko upútalo moju pozornosť (nielen) vďaka tomu, že tam existuje jediné bábkové divadlo pre dospelých, ktoré svoje predstavenia hráva na starej drevenej lodi zakotvenej Kodani.
Na Islandskej umeleckej akadémii sa každé dva roky koná kurz bábkoherectva, keďže tento odbor sa tam nedá samostatne študovať. A čo ma ešte zaujalo - na Islande je každý rok divadelný festival Act Alone v odľahlej časti Západných fjordov.  
Toto je zlomok nových informácií, ktoré upútali moju pozornosť. Odporúčam vám kúpiť si nové číslo magazínu Loutkář a absolvovať dobrodružnú cestu za poznaním bábkarskej Škadinávie! :)

P. S.: Ak sa chcete pred čítaním naladiť, odporúčam vám videá týchto škandinávskych tvorcov:





Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára