sobota 9. septembra 2017

Na návšteve Umelecko-dekoračných dielní SND


Pre všetkých fanúšikov divadla predstavuje Deň otvorených dverí Slovenského národného divadla veľký sviatok. Veď kedy inokedy by sa nám naskytla príležitosť prezrieť si zblízka kostýmy z divadelných inscenácií? Či si dokonca vyskúšať niektoré z nich na vlastnom tele? Nehovoriac o ďalších aktivitách, ktoré si toto divadlo pre svojich návštevníkov každý rok pripravuje.

Minulý rok som DOD SND navštívila prvýkrát a pamätám si, s akou radosťou som si prezrela výstavu kostýmov (pričom som mohla podrobne preštudovať kostým Anny Kareniny a Lady Macbeth). Samozrejme, keď som si potom všimla stánok s plagátmi a bulletinmi k inscenáciám SND, neváhala som svoj ruksak zaplniť do posledného miesta, a vôbec mi nevadilo, že som po zvyšok dňa chodila tak, akoby som mala na chrbte mramorovú sochu. A keď už som spomenula tú sochu...

Súčasťou DOD bola aj prehliadka Umelecko-dekoračných dielní SND, ktorá bola tento rok prístupná pre všetkých divadelných nadšencov (minulý rok bolo potrebné vopred sa nahlásiť). Opäť musím spomenúť to, čo som uviedla aj na začiatku: Veď kedy inokedy by sa nám naskytla príležitosť prezrieť si zblízka kostýmy z divadelných inscenácií? Človek mohol rátať flitre, hádať, koľko materiálu sa použilo na ten ktorý kostým, obdivovať ručnú prácu pracovníkov dielní...Samozrejme, nechýbala zábava v podobe skúšania si parochní, klobúkov a ďalších ozdôb hlavy. Túto možnosť som využila aj ja a musím povedať - klobúk dole (v tomto kontexte doslovne!) pred všetkými hercami a herečkami, ktorí dokážu hrať na javisku s týmito ,,niekoľkokilovými závažiami".

Nielen kostýmy boli tým dôvodom, kvôli ktorému som v tejto umeleckej dielni zabudla na čas. Keď som objavila časť dlhého stola pokrytého kostýmovými návrhmi a výtvarnými riešeniami, bola som nadšená. Ja viem, niekomu by mohlo pripadať zvláštne, že pohľad na nakreslenú ženskú siluetu s poznámkami v štýle ,,živôtik na plátno" či ,,šifón na sukňu zrušený" by mohol v niekom vyvolať silné emócie, ale...Každého z nás inšpiruje a fascinuje niečo iné, tak prečo by to nemohli byť zrovna šaty, ktoré mala na sebe Zuna (Nevesta hôľ) v treťom obchodnom rozhovore s Weinholdom? Alebo Emin župan (Madame Bovary)? Bolo pre mňa skoro až neuveriteľné, že môžem slobodne listovať v zošite s kostýmovými návrhmi, prezerať si jednotlivé náčrty a žasnúť nad detailmi (napr. ,,toto je malá zmena strihu kabátika").

Okrem výtvarných skíc tu boli tiež prítomné topánky z obuvníckej dielne - črievičky, čižmy, ale aj také, ktoré nosil zbojník Jánošík (Na skle maľované). A čo makety scény, na základe ktorých sa pripravuje javisková inscenácia? Aj tie si našli svojich obdivovateľov. Ja som napríklad nemohla odtrhnúť zrak od makety scény z rozprávky Popolvár - veď pozrite si na detailnú zručnosť a prepracovanosť tých schodov! Opäť som raz musela žasnúť nad šikovnými rukami, ktoré toto zmajstrovali.

Na svoje si prišli aj najmenší divadelníci - v tvorivých dielňach mohli kresliť, maľovať, lepiť, strihať - za dozoru svojich rodičov, príbuzných a odborných pracovníkov. Pre mňa bola návšteva Umelecko-dekoračných dielní SND na Mliekárenskej 6 obrovským zážitkom a som šťastná, že som vďaka DOD mohla preniknúť do zákulisia očarujúceho sveta zvaného divadlo. Viem, že som sa už párkrát zmienila o pracovníkoch týchto dielní, ale nedá mi znova (a špeciálne v závere článku) vyzdvihnúť ich talent, šikovnosť, precíznu prácu a cit pre detail. Len tak ďalej!

P.S.: Nezabudnite sledovať facebookovú stránku Divadla očami Mirky. Už teraz si tam môžete pozrieť krátku ochutnávku z výstavy kostýmov v SND. :) A zajtra pribudnú aj nové fotky a videá! (Áno, behom jedného dňa som urobila som toľko fotiek, čo niektorí urobia za päť dní dovolenky.)


Na pár sekúnd kráľovnou...

...aby som sa potom mohla zmeniť na mesiačik.

Jakub mi povedal: ,,Tá kvetina je pomaly väčšia ako ty!"

Zimomriavky, pokora


detičky sa angažujú v maľbe :)

opasok, vďaka ktorému by sa vedľa mňa zmestila ešte jedna Mirka

dych mi vyrážalo pri každom pohybe


















Rusalka bola láska na prvý pohľad



scéna na Veselé paničky Windorské





viete koho...

2 komentáre:

  1. Ďakujeme za úžasné ohodnotenie našej práce a celého DOD u nás v Umelecko-dekoračných dielňach SND. Veľmi nás takéto ohlasy potešia... K. Čanecká, za celú kostýmovú výrobu

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem vám za krásnu spätnú väzbu, budem sa tešiť na ďalšiu návštevu! :)

      Odstrániť