pondelok 25. novembra 2019

,,Nitránsky" Kocúr v čižmách

foto: Henrich Mišovič

Kocúr v čižmách patrí k často uvádzaným rozprávkam na slovenských profesionálnych javiskách. V minulosti ho uviedlo napríklad Bábkové divadlo v Žiline (1969), Bábkové divadlo v Nitre (1974), Bábkové divadlo v Košiciach (1988), Bratislavské bábkové divadlo (2010), Bábkové divadlo na Rázcestí v Banskej Bystrici (1999, 2012) a pod. Inscenačnú tradíciu rozprávky o prešibanom kocúrovi najnovšie dopĺňa Nové divadlo z Nitry, ktoré týmto titulom pokračuje v uvádzaní klasických rozprávok v nových, hravých interpretáciách (Kozliatka a vlk, Pinocchio, Cisárove nové šaty, Čarodejnice).

Kolektív Nového divadla spolu s dramaturgičkou Veronikou Gabčíkovou a režisérom Šimonom Spišákom rozvinuli pôvodnú predlohu o dramatické napätie, vďaka čomu sa im podarilo vytvoriť kontrast medzi dobrým synom Jankom a prešibaným Kocúrom, ktorý sa vysmieva z ľudských hodnôt (česť, pravda, láska). Pôvodne nedramatickú predlohu obohatili napríklad o postavu Mačacieho diabla (Lucia Korená), ktorý kocúrovi splní sen o padaní pečených myší do úst iba za predpokladu, keď nájde dôveryhodného hlupáka, a keď sa votrie do priazne najvplyvnejšieho muža v krajine. K zvýrazneniu zvieracej pudovosti pridali inscenátori dve myšky (Lucia Korená, Miloš Kusenda), ktoré svojou prítomnosťou vyprovokujú (nie cielene) nenásytného Kocúra. K aktualizačným prvkom, ktoré humorným spôsobom rozvíjajú pôvodnú rozprávkovú predlohu, patria napríklad červené čižmy z firmy Baťa, po ktorých túži Kocúr, fiktívny futbalový tréning zajačikov v hnedom vreci, telefonát s ,,nitránskym" kocúrom Murkom, či vozenie ,,sedlákov" na tatrovke. Najvýraznejšou premenou prešla postava ústredného hrdinu, Kocúra v čižmách. V pôvodnej rozprávke je prešibaným zvieraťom, ktoré svojou ctižiadostivosťou a duchaprítomnosťou dopomôže k tomu, aby sa stal mlynár kráľom. Autorský kolektív Nového divadla zvýraznil jeho ctižiadostivosť a vytvorili z neho ironické, samoľúbe a drzé zviera, ktoré odvráva svojmu ,,pánovi" (mlynárovi) a ktoré je schopné urobiť čokoľvek pre svoj sen o pečených myšiach. Zatiaľ, čo v závere rozprávky sa kocúr stáva prvým ministrom, tak v inscenácii Nového divadla dopláca na svoj nedostatok pokory, rešpektu a neposlušnosti. Tvorcovia tak poukazujú na dôležitosť úprimnej lásky, dobra a cti, ktorá vždy zvíťazí nad zlom.

Scéna Dáše Krištofovičovej pripomína mačací dom, kde sa jeho hlavným obyvateľom a zároveň hýbateľom deja stáva Kocúr v čižmách. Na vrchnej časti domu sa odohrávajú scény s maňuškami. Prostredníctvom bábok sa zvýrazňujú dôležité situácie, ktoré majú vplyv na ďalší vývoj príbehu (spor mladých synov o dedičstvo, prechádzka kráľa s princeznou pri jazere, záchrana topiaceho sa mlynára a pod.). Bábky, ktoré navrhla Dáša Krištofovičová, majú výrazné oči a sú typickými predstaviteľmi svojej spoločenskej vrstvy (princezná s kráľom majú zlatú korunu a šaty vo výrazných farbách, zatiaľ čo sú ,,sedláci" odetí do zemitých farebných tónov). Prostredníctvom kostýmov sú zdôraznené jednotlivé zvieracie typy, ako napríklad béžové tričko s dlhým rukávom odkazuje na myši a huňatý mačací kostým na zips Kocúra v čižmách a Mačacieho diabla. Jednoduchá, no zároveň funkčná scénografia vytvára dostatočne veľký priestor pre herecké kreácie.

Agáta Spišáková kreuje Kocúra v čižmách ako ironického, drzého, egoistického a manipulatívneho tvora, ktorý je schopný urobiť čokoľvek kvôli snu o pečených myškách. Herečka vďaka zmene hlasových polôh a ironickému podtónu vytvára mimoriadne vtipnú javiskovú postavu, ktorá si získava detské publikum. Lucia Korená opäť potvrdila všestrannosť svojich hereckých polôh - od démonicky ladeného Mačacieho obra dokáže plynulo prejsť k animácii mladej a naivnej princeznej, starostlivej mamy zajačice, konfliktných bratov, až po ,,nitránskeho" agenta, kocúra Murka. Miloš Kusenda (v hereckej alternácii s Ľubou Dušaničovou) takisto stvárňuje viacero postáv - od dobrosrdečného, úprimného a láskyplne založeného Janka, až po ustráchanú myš a ,,sedlákov" na tatrovke. Herecký kolektív Nového divadla opäť preukázal svoju všestrannosť a mimoriadnu zohratosť pri hereckých kreáciách viacerých javiskových postáv. Nebolo by to však možné bez režiséra Šimona Spišáka, ktorý s radosťou prevracia zaužívané stereotypy a prináša nový pohľad na klasické rozprávky. Kocúr v čižmách je výborným príkladom toho, ako pristúpiť k úprave nedramatického príbehu, jemne ho aktualizovať (telefonovanie kocúrov, mačací diabol, myš Etela, varenie myší na panvici, princezná s revolverom) a priniesť tak nový spôsob nazerania na tohto zvieracieho hrdinu.


Koncept: Šimon Spišák a Veronika Gabčíková
Dramaturgia: Veronika Gabčíková
Autor textu: kolektív Nového divadla
Réžia: Šimon Spišák
Scéna, kostýmy a bábky: Dáša Krištofovičová
Hudba: výber
Obsadenie: Agáta Spišáková, Lucia Korená, Miloš Kusenda / Ľuba Dušaničová
Premiéra: 23. novembra 2019 o 17.00 a 19.00 h. v Dome Matici slovenskej v Nitre

foto: Henrich Mišovič

foto: Henrich Mišovič

foto: Henrich Mišovič

foto: Henrich Mišovič

foto: facebook.com - Nové divadlo

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára