nedeľa 6. októbra 2019

Ako bolo na rezidencii mladých kritikov?

Sternenhoch, Opera Národného divadla Praha - Nová scéna, foto: Ctibor Bachratý


Leto 2019. Pozerám novú webovú stránku Medzinárodného festivalu Divadelná Nitra a všimnem si výzvu určenú pre kritikov do 35 rokov. Týka sa rezidenčného pobytu V4 Theatre Criticis Residency s nemeckým lektorom Stefanom Tiggesom. S malou dušičkou posielam svoj životopis a motivačný list v anglickom jazyku. Na začiatku septembra mi príde e-mail od koordinátora projektu, Jána Balaja, v ktorom mi oznamuje, že som bola vybraná. Pocity? Radosť premiešaná s nervozitou. Keď sa v predvečer prvého festivalového dňa balím do cestovnej tašky, myslím na začiatky spojené s týmto festivalom - dvojročné dobrovoľníctvo v tlačovom centre, založenie blogu, štúdium na Divadelnej fakulte Vysokej školy múzických umení v Bratislave...Neverím na náhody, a keď som sa v roku 2016 prvýkrát prihlasovala ako dobrovoľníčka na Divadelnú Nitru, nemohla som tušiť, kam ma osud o pár rokov zaveje. A že ten vietor bude prudko divadelný - to mi ani nenapadlo. A že sa stanem súčasťou vybraných kritikov z krajín strednej a východnej Európy, ktorí budú rozvíjať reflexiu o divadle? Tento vlak, pre mňa taký nedosiahnuteľný, sa stal realitou a aktívne som v ňom ,,jazdila" od 27. septembra do 2. októbra 2019.

Predtým, ako vám opíšem priebeh seminára, by som vám rada priblížila platformu V4 Theatre Critics Residency. Vznikla v roku 2015 z iniciatívy Asociácie Divadelná Nitra v spolupráci s partnermi zo zúčastnených krajín: Institut umění - Divadelní ústav Praha (Česká republika), Divadelný ústav Zbygniewa Raszewského (Poľsko), Trafó - Dom súčasného umenia (Maďarsko), Divadelný ústav Bratislava (Slovensko), Východoeurópska platforma scénických umení (Poľsko), Centrum výtvarných a scénických umení ,,ART Corporation" (Bielorusko), Centrum kultúrnych projektov Azart (Moldavsko) a Divadelná únia Ruskej federácie (Rusko). Na základe výpočtu týchto kultúrnych inštitúcií ste si mohli všimnúť, že tvorivej rezidencie sa zúčastňujú kritici z krajín strednej a východnej Európy. Medzi hlavné ciele tvorivej platformy patrí rozvíjanie kritickej reflexie divadla, sledovanie nových tendencií súčasnej tvorby v oblasti scénického umenia a oboznámenie sa s analytickými prístupmi. Počas tohtoročnej Divadelnej Nitry sa ,,véštvorky" zúčastnilo 18 kritikov z 11 krajín: Slovensko, Česká republika, Poľsko, Maďarsko, Rusko, Bielorusko, Ukrajina, Rumunsko, Bulharsko, Arménsko a Srbsko.

Ako prebiehali semináre? Počas festivalu sme sa stretávali v konferenčnej miestnosti Hotela Atrium, kde sme od 9.00 do 10.30 analyzovali videné predstavenia. Zaoberali sme sa tým, akú podobu slobody reprezentovalo konkrétne predstavenie (Podoby slobody/Faces of freedom bola téma 28. ročníka Divadelnej Nitry), akým spôsobom možno nahradiť klasickú divadelnú formu, estetickou metodológiou podôb politického divadla súčasnosti, rozdielmi medzi realitou a fikciou na scéne, spojením medzi hercom, divákom a performerom, vzťahmi medzi hercami na scéne a pod. Keďže som reprezentovala Slovensko spolu s Petrou Babulícovou, mali sme úvodný vstup ku každej inscenácii zo slovenského festivalového programu - svojich kolegov sme uviedli do kontextu, načrtli im inscenačnú tradíciu a priblížili poetiku vybraných režisérov. Následne sme sa presunuli do Divadla Andreja Bagara v Nitre, kde od 10.30 do 12.30 prebiehali tzv. Artist talk (Raňajky s tvorcami). Túto časť programu som mala najradšej, pretože som sa dozvedela veľa podnetných informácií zo zákulisia tvorby inscenácií. Potom sme išli na obed do festivalového stanu, kde sa o nás postarali Páni Baklažáni (vegánska reštaurácia v Nitre, v ktorej si môžete oblizovať prsty do zbláznenia). Po doplnení tukových zásob nasledovalo voľno, ktoré sme využili na regeneráciu mysle (rozumej opaľovanie v kabáte na lavičke) a prechádzku na čerstvom vzduchu (neodradil nás ani dážď). Poobede nás potom čakali festivalové predstavenia, ktoré trvali do 22.00. Ako vyzeral môj deň v sobotu, 28. septembra 2019?

9.00 - 10.30: Analýza otváracieho predstavenia Sternenhoch
10.30 - 12.30: Artist talk 
12.30 - 13.30: Obed
16.00 - 17.00: Príbehy stien (predstavenie)
18.00 - 19.35: Svätá Špageta (predstavenie)
20.30 - 21.55: Biblia (predstavenie)

Ak si tento program vynásobíte číslom šesť (pretože toľko dní trval festival), neprekvapí vás, do akých rozmerov narástli moje kruhy pod očami. Ani to ma však neodradilo od analýz, raňajok s tvorcami a predovšetkým festivalových predstavení. 

Na záver ešte pár viet, bez ktorých by som nemohla publikovať svoje dojmy z ,,véštvorky". Náš lektor Stefan Tigges z Nemecka, divadelný teoretik špecializujúci sa na súčasné divadlo, činohru a performance art, bol počas celého trvania festivalu otvorený, vtipný a plný energie. Hoci sme mali niekedy rozdielne názory týkajúce sa formy a obsahu videných predstavení, všetkých si  nás ochotne vypočul bez toho, aby presadzoval svoju vôľu. V pondelok, 1. 10. 2019, sme mali prednášku s nemeckým teatrológom Thomasom Irmerom. Analyzovali sme text a inscenáciu ruského divadla tetr.doc pod názvom Človek z Podoľska (mentálne vs. fyzické násilie, estetika realizmu, absurdita konania, úloha postáv v texte a pod.). Posledný deň festivalu sme mali stretnutie s kurátorkou slovenskej časti festivalového programu, režisérkou Júliou Rázusovou, ktorá nám ochotne priblížila proces výberu inscenácií. 

Ak prepojím tému festivalu s touto kritickou rezidenciou, napadnú mi tieto spojenia: sloboda kritického myslenia, sloboda žánru, sloboda zaplnenia vlastných myšlienok na papier. Chcela by som sa touto cestou poďakovať Asociácii Divadelná Nitra za možnosť zúčastniť sa tejto tvorivej rezidencie a prepojiť tak teóriu (analýzu predstavení) s praxou (videné predstavenia). Ak ste divadelník, ktorý túži po nových poznatkoch a diskusiách, vďaka ktorým si rozšíri obzory, neváhajte a prihláste sa budúci rok. Veď rozvíjania kritickej reflexie nikdy nie je dosť. :)

Príbehy stien, Bratislavské bábkové divadlo, foto: Ctibor Bachratý

Hlbiny, Wariot Ideal Praha, foto: Ctibor Bachratý

Bakchantky, Slovenské národné divadlo Bratislava, foto: Ctibor Bachratý

Bakchantky, Slovenské národné divadlo Bratislava, foto: Ctibor Bachratý

Hlava XXII, Divadlo Andreja Bagara v Nitre, foto: Ctibor Bachratý

Svätá Špageta, Komuna Varšava, Bakchantky, foto: Ctibor Bachratý

Bez adresy - hra na tuláka, Stereo Akt Budapešť,  foto: Ctibor Bachratý

Moral Insanity, Prešovské národné divadlo, foto: Ctibor Bachratý

Druhý pokus o telovýchovu, Hauptaktion Mníchov, foto: Ctibor Bachratý

Človek z Podoľska, teatr. doc Moskva, foto: Ctibor Bachratý

Biblia, Divadlo Aréna Bratislava, foto: Ctibor Bachratý

eu.genus, Med a Prach Slovensko, foto: Ctibor Bachratý

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára