foto: Ľuboš Kotlár
Súčasný britský dramatik Duncan
Macmillan patrí k najvýraznejším tváram autorskej generácie britského divadla.
Píše hry pre Royal National Theatre, Royal Court Theatre a taktiež pre
divadelné festivaly v Edinburghu a Salzburgu. Tragikomédia Ľudia,
miesta a veci (People, Places and Things) patrí medzi jeho najviac
oceňované texty. Macmillan spolu s tvorivým tímom úzko spolupracovali s
terapeutickou skupinou liečebne v Priory Hospital v severnom Londýne. V
rozhovore pre Exeter Nortcott Theatre sa vyjadril, že práve účasť na
skupinových terapiách bola pre vznik textu a inscenácie veľmi dôležitá. Hra
mala svetovú premiéru v londýnskom Národnom divadle v roku 2015 a o rok neskôr
bola prenesená na londýnsky West End. Hra, ktorá sa zaoberá procesom liečby
drogovo závislej herečky Emmy, zaujala aj Divadlo Andreja Bagara v Nitre,
ktoré sa ju rozhodlo uviesť v aktuálnej sezóne Cherchez
la femme (Za všetkým hľadaj ženu).
Režisér
Marián Amsler v hre mimoriadne zaujímavým
spôsobom vykresľuje vzťah medzi
divadlom a liečebňou. Úvodná scéna inscenácie začína výstupom z Čechovovej Čajky, pričom hrá Emma
herečku Ninu. Otočená chrbtom k divákom, v pôvabných dlhých šatách, s pohľadom
upriameným do diaľky, pôsobí aristokratickým dojmom. To sa však zmení vo
chvíli, keď sa pomaly zosunie na podlahu a začne rozprávať o únave. Prítomnosť
divadla je prítomná taktiež v druhej polovici inscenácie - Emma, oblečená v
bohato nariasených šatách a s parochňou na hlave, leží bezvládne na zemi. To
predstavuje moment, keď sa druhýkrát dostáva do priestorov liečebne. Vzťah
medzi divadlom a liečebňou sa v Amslerovej réžii stáva funkčným prvkom,
ktorý nielenže odkazuje na
niektoré známe diela zo svetovej klasiky, ale poukazuje tiež na to, ako je nimi
ovplyvnená Emma v reálnom živote. V jednej z replík to dokonca aj sama
priznáva: ,,Ak nehrám nejakú postavu, nie som si istá, či vôbec som. Už som
mŕtva. Som nič. Chcem žiť sto životov a byť všade a bojovať proti
nezastaviteľnému času, ktorý máme na tejto planéte. Herectvo mi dáva rovnaký
pocit ako drogy a alkohol."
Amsler okrem znásobuje vnútorný svet hrdinky prítomnosťou
deviatich dievčat na javisku (študentky nitrianskeho
konzervatória). Tieto surreálne výjavy sa odohrávajú v dôležitých častiach
inscenácie - napríklad, keď sa Emma prvýkrát dostane do svojej nemocničnej izby
a je nútená konfrontovať sa s vlastným bytím. Zozadu sa začne plaziť jedno
dievča, následne ďalšie, takže výsledný efekt pripomína chaotickú spleť myšlienok, ktoré prebiehajú v
Emminej mysli. Veľmi pôsobivým dojmom pôsobí tiež scéna, v ktorej
dievčatá padajú a následne vstávajú, zatiaľ čo sa Emma trasie na nemocničnej
posteli. V súčinnosti s hrou
svetla a autorskou hudbou Ivana Achera sa vytvára psychedelický efekt. Niektoré
mizanscény, ktoré Amsler vytvára, sú však pre udržanie diváckej pozornosti
príliš dlhé - týka sa to najmä skupinového sedenia, počas ktorého každý zo
siedmich závislých vníma Emmu ako osobu, ktorá predstavuje ich blízkych, ale aj
vzdialených ľudí (napr. Jodina nevlastná sestra, Markov tučný šéf atď.). V
druhej polovici inscenácie však táto mizanscéna nadobúda dynamickejší ráz,
pretože Emma si v jednom okamihu vyberie až tri postavy, ktorým pretlmočí obsah
svojich myšlienok.
Text hry Ľudia, miesta a veci postavil režisér Marián Amsler predovšetkým
na hereckých výkonoch. Mladú herečku Emmu stvárňuje mladá členka ansáblu
nitrianskeho divadla, Barbora
Andrešičová. Herečka je v úlohe
závislej ženy mimoriadne pôsobivá- najmä počas záchvevov na nemocničnej
posteli a neustáleho premiestňovania sa v kocke. Scénograf Juraj Kuchárek upriamuje pozornosť na hlavnú protagonistku
prostredníctvom vyrezávanej kocky na kolieskach, ktorá raz funguje ako
nemocničná izba Emmy (stolička, kniha), pričom sa v záverečnej scéne ,,premieňa"
na detskú izbu v rodičovskom dome (plagáty Nirvany, JanisJoplin, upravená
detská posteľ, svietiaca lampa). Stiesnenosť
kocky okrem toho tvorí kontrast oproti obrovskému zmätku v hlave, ktorý
prežíva hrdinka Emma. Prostredníctvom tohto predmetu si môžeme všimnúť aj zmeny, ktorými prechádza Emma -
na začiatku procesu liečby nevie v izbe vydržať, trhá strany Biblie, odmieta si
priznať, že má vážny problém.V závere hry vedie pred rodičmi monológ, v ktorom
sa ospravedlňuje zo všetkých chýb, ochotná začať nový život bez prítomnosti
drog a alkoholu.
Bolesť, ktorú Andrešičovej Emma prežíva,
vyjadruje častými zmenami nálad - najprv sa smeje, aby sa o pár sekúnd na to
rozplakala. Počas trojhodinovej inscenácie vidíme, akou cestou jej postava
prechádza, aké ťažkosti musí prekonať, aké všetky nástrahy musí zdolať. Za
pôsobivým výkonom Andrešičovej nezaostávajú ani ostatní členovia divadla
- Eva Pavlíková sa
predstavuje v rolách lekárky a matky. Ako lekárka využíva Pavlíková vyššie
posadený tón, fraškovitý humor a časté oslovenie hlavnej hrdinky menom, v
ktorom cítiť jemnosť, ba až akúsi bezmocnosť. Ako matka vyjadruje Pavlíková
skleslosť a sklamanie z dcérinho života, čo je citeľné predovšetkým na konci
hry, keď s ňou vedie dialóg. Očarujúci je aj Roman Poláčik v úlohách pacienta Marka a ošetrovateľa
Konstantina - ako pacient sedí zhrbene, má tendenciu skákať do reči. Je to
práve on, kto neváha Emme vykričať, že svojím nevhodným správaním ruší
skupinové sedenia. Scéna, keď sedí na vrchu kocky a kričí na sediacu Emmu
slová: ,,Povedz: som Emma, alkoholička a mám problémy s drogami",
patrí k jednej z najmrazivejších. Ako ošetrovateľ Konstantin už neprejavuje
výbušnosť, kontroluje svoje emócie, k Emme je citlivý. Pôsobivý herecký
výkon predvádza aj Branislav
Matuščin v úlohách ošetrovateľa Fostera a Emminho otca. Ako
ošetrovateľ dbá na to, aby Emma dodržiavala predpisy (viacnásobné upozornenie
na nefajčenie v priestoroch liečebne. Ako otec si Matuščin drží odstup od
dcéry, hovorí len to, čo je nutné a má zjavný problém s vyjadrením emócií
(hrbenie, vzdialenosť, nedokončenie viet). Martin Nahálka v úlohe pacienta Paula pracuje s
impulzívnosťou postavy (útek z liečebne a následné zaútočenie na Emmu). Neskôr
svoju postavu kreuje ako láskyplného veriaceho, ktorý prekonal závislosť, takže
Emmu neváha objať (čo vyplýva z jeho kresťanského nasmerovania). Lenka Barilíková, Peter Oszlík, Andrea
Sabová, Martin Šalacha a Andrea Rakovská tiež predstavujú pacientov a hlavne počas
skupinových sedení sa môžeme bližšie zoznámiť s ich problémami a tajnými
túžbami.S tým korešpondujú aj kostýmy
postáv, ktoré navrhol Martin Kotúček. Prostredníctvom nich poukazuje na súčasnú
dobu a prostredie liečebne (tepláky, tričká, tenisky, lekárka v
bielom plášti a pod.).
Názov hry explicitne odkazuje na
všetko, čomu by sa drogovo závislá herečka Emma mala vyhnúť – ľuďom, ktorí by
ju presvedčili, aby užila dávku, ďalej miestam, kde by takýchto ľudí stretla,
a veciam, ktoré by v nej znova prebudili závislosť. Intímna téma a prienik
do duše psychicky labilnej osoby by sa skôr hodil do komorného priestoru
štúdia, než do Veľkej sály DAB v Nitre. Veľkolepá scénografia (javisko
rozdelené na dve časti fóliou, princíp zmnožovania atď.) tvorila kontrast s vnútorným a vonkajším svetom psychicky labilnej
ženy. V súvislosti so žánrovým zaradením môže ostať divák na pochybách,
keďže inscenácia neponúka veľa vtipných momentov - skôr kontextového humoru
v replikách niektorých postáv (najčastejšie u lekárky, ktorú
stvárňuje Eva Pavlíková). Napriek tomu je však inscenácia pozoruhodná tým, že
divákovi približuje celý liečebný proces ženy závislej od drog – od prvého
štádia popierania, až po návrat domov. Sila spočíva aj v spôsobe ukončenia inscenácie – vo vzduchu visí otáznik nad tým, či sa Emme skutočne podarí vyhnúť
sa známym ľuďom, miestam a veciam.
foto: Ľuboš Kotlár
foto: Ľuboš Kotlár
foto: Ľuboš Kotlár
foto: Ľuboš Kotlár
foto: Ľuboš Kotlár
foto: Ľuboš Kotlár
foto: Ľuboš Kotlár
foto: Ľuboš Kotlár
Autor: Duncan Macmillan
Réžia a preklad: Marián Amsler
Dramaturgia: Marie Špalová
Scéna: Juraj Kuchárek
Kostýmy: Martin Kotúček
Hudba: Ivan Acher
Hudbu nahrali: Jana Ambrozová (husle), Jana Vébrová (spev), Ivan Acher (gitara, sampler, perkusie)
Pohybová spolupráca: Stanislava Vlčeková
Odborná spolupráca: doc. PhDr. Ľuba Pavelová, PhD.
Hrajú: Barbora Andrešičová, Eva Pavlíková, Branislav Matuščin, Roman Poláčik, Martin Nahálka, Lenka Barilíková, Peter Oszlík, Andrea Sabová, Martin Šalacha, Anna Rakovská a študentky Súkromného konzervatória v Nitre (Dajana Andová, Júlia Činčurová, Andrea Čižnárová, Miriama Gažová, Zuzana Guľvášová, Nikoleta Hodrová, Viktória Purdeková, Kristína Sisková, Lucia Zvarová)
Premiéra: 19. januára 2018 vo Veľkej sále DAB v Nitre
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára