Foto: elle.cz |
Festivalovú
bodku za tohtoročnou Divadelnou Nitrou priniesla inscenácia Slovenského
národného divadla – Elity v réžii
Jiřího Havelku. Rozhovor s absolventom
réžie alternatívneho a bábkového divadla DAMU v Prahe som
neplánovala, no o to viac ma potešila jeho energia a nadšenie.
Rozhovor v divadelnom bare sa niesol v duchu spontánnosti
a uvoľnenej nálady, z čoho vyplynuli mnohé zaujímavé úvahy.
Čo pre vás znamená účasť na tomto
festivale?
Obrovský
úspech (úsmev). Divadelná Nitra má
veľmi prísnu dramaturgiu, takže som rád, že inscenácia Elity prešla výberom
dramaturgickej rady.
V čom podľa vás spočíva
najväčšie čaro divadelných festivalov?
Myslím
si, že s divadelnými festivalmi je to zložité. Nie je totiž jednoduché
priviezť inscenácie. Bolo by preto zaujímavé vziať divákov na miesta, kde vznikli predstavenia .
Divadlo je totiž veľmi zviazané s prostredím, v ktorom vzniklo. Či človek
chce alebo nie, je to site specific – je o to ľuďoch, o určitej komunite...ide
o lokálnu záležitosť. A keď sa takto ,,vytrhne“, tak na veľkých
festivaloch nadobúda človek pocit, že sa pozerá na sochu, ktorú by mal
obdivovať. Je dosť ťažké naladiť sa na to, akým spôsobom inscenácia komunikuje.
Určite mi rozumiete, čo tým myslím – pocit určitej vykorenenosti. Ako keby išlo
o hmotný nosič, ktorý si môžem premiestniť ako CD alebo film. Lenže
o tom divadlo nie je. Divadlo je organické ako nejaká popínavá rastlina. Ako
ten...
Ten bonsaj? Nie. Bože, ako sa to
volá...Brečtan!
Áno,
brečtan. (smiech) Na druhej strane je skvelé, že za štyri dni môžete vidieť
inscenácie, ktoré by ste inak nemali šancu stihnúť.
Ale je to náročné, lebo niekedy je
ten program tak nabitý, že nestíhate ani všetko vidieť.
Áno,
pretože svet je celkovo všetkým nabitý.
Kedy ste prvýkrát počuli
o Divadelnej Nitre?
Myslím,
že už počas štúdia na DAMU. Plzeň a Nitra sme vtedy považovali za najväčšie
festivaly.
Keďže ste teraz na Divadelnej
Nitre, mohli by ste to porovnať s festivalmi, ktoré sú v Českej
republike? Spája ich niečo? Alebo čím sa odlišujú?
Ja
som prišiel včera v noci a zajtra odchádzam. Vzhľadom k tomu, že
som bol dnes doobeda svedkom debaty o dramaturgii, tak sa mi páčilo, čo
hovoril Patrice Pavis: o prvom, intuitívnom hodnotení inscenácie až po jeho
komplexnú estetickú analýzu. Niektoré predstavenia som už videl inde, takže je
dobré, že Divadelná Nitra má svoju vlastnú tému.
A pre vás sú aké hodnoty
najdôležitejšie?
To
je príliš vážna otázka, to ja nezvládnem. Asi pravda a láska. A pre
vás?
Pre mňa? Asi tá láska.
Áno?
To je práve ten najväčší problém...
Prečo by podľa vás mali chodiť
ľudia na divadelné festivaly?
Pretože
divadlo je výnimočné a v konkurencii všetkých ostatných médií si
zachováva niečo, čo žiadne z nich neponúka. A to je trvanie času.
Prítomnosť. Hra. Vo výnimočných prípadoch môže divadlo skutočne pohnúť
človekom, pretože ide o živý zážitok so živými ľuďmi.
Divadlo má tiež silu vyvolať
emócie.
Emócie
a uvažovanie, taký mix. Dokáže odzrkadliť človeka v jeho
komplexnosti.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára