Janko Hraško, foto: Staré divadlo Karola Spišáka v Nitre
Raz
je Malým princom, inokedy Psíčkom, Grófom...Bábkoherec Miloš Kusenda dokáže na
divadelných doskách stvárniť dokonca aj Kohúta. Od roku 2009 je súčasťou
umeleckého kolektívu Starého divadla Karola Spišáka v Nitre. V aktuálnej
sezóne 2016/2017 ho môžete vidieť v predstaveniach Čarodejník z krajiny
OZ, Môj Malý princ, Janko Hraško, Ako šlo vajce na vandrovku
a O psíčkovi a mačičke. Bábkam vdychuje život, oživuje ich
charaktery a...Čaruje s realitou! Ako odrazový mostík mu slúži začiatok mojej vety, s ktorou potom vytvára takéto čáry-máry.
Najväčšou hereckou výzvou bola pre
mňa...
každá bábka je pre mňa výzvou v momente,
keď ju prvýkrát dostanem do ruky. Čím dlhšie s ňou skúšam, tak tým viac si
ju podmaňujem. Ale najväčšou výzvou pre mňa bola mechanická bábka Zajaca zo
Zázrakov pre Alicu. Bola prepojená vodiacou tyčou, na ktorej konci bola rukoväť
s niekoľkými páčkami, ktoré som si navliekol na prsty. Tými som ovládal
končatiny Zajaca. Pôsobilo to komplikovane, ale aj napriek tomu, že som ju
dostal až týždeň pred premiéru, som sa s ňou veľmi rýchlo zladil. Vyrábal
ju Ivan Martinka a bola to asi tá najkrajšia bábka, s ktorou som kedy
pracoval.
V Jankovi Hraškovi mám jednu
scénu, v ktorej...
hrám naraz dve postavy v jednej
situácii. Grófa, ktorého v tej chvíli animujem, a Kráľa, ktorého
dabujem (a animuje ho kolegyňa). Keď hovorí Kráľ, tak sa musím zakryť Grófom
a zostať nehybný, aby mohla vyznieť prvá postava. Ide o presné
načasovanie a zmenu hlasu, aby boli obe postavy viditeľne
odlíšené.
Život s bábkou by som si...
nevymenil, pretože by som nechcel byť
ovládaný.
maňuška, ktorá sa ovláda celkom
jednoducho. Dám si ju na ruku a troma prstami (ako to už pri maňuškách
býva) ju animujem. Predstavenie Môj Malý princ sa mi hrá veľmi pohodlne.
Bábkové divadlo sa do môjho života
dostalo...
nečakaným spôsobom. Pred niekoľkými
rokmi som sa hlásil na VŠMU a na prijímacie pohovory ma pripravoval herec Ján
Hrmo. Povedal mi, že ak by ma nevzali, rád by ma videl ako kolegu v Starom
divadle. Na VŠMU ma nevzali, a tak som odišiel do Londýna, kde som začal
študovať na hereckej škole. Po šiestich rokoch tam som sa však ocitol na
rozhraní a začal som premýšľať nad tým, ako ďalej. Rozhodol som sa zavolať
do Starého divadla a povedali mi, že so mnou budú počítať. V Londýne som to teda zabalil
a v roku 2009 som sa vrátil do Nitry.
Dospelí by do bábkového divadla mali
chodiť preto, že...
Ktorého dospelého nebavia
rozprávky? Apropo, tie „dospelácke“ žánre: drámu, tragédiu, satiru či horor
dokáže stvárniť bábkoherec s bábkou rovnako dobre, ako činoherec bez bábky...Možno
ešte lepšie.
Môj Malý princ, foto: Staré divadlo Karola Spišáka v Nitre
Čarodejník z krajiny OZ, foto: Staré divadlo Karola Spišáka v Nitre
Zázraky pre Alicu, foto: Peter Jurík
Janko Hraško, foto: Staré divadlo Karola Spišáka v Nitre
O psíčkovi a mačičke, foto: Staré divadlo Karola Spišáka v Nitre
Ako šlo vajce na vandrovku, foto: Staré divadlo Karola Spišáka v Nitre
|
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára