štvrtok 31. decembra 2020

Matej Feldbauer: Zo začiatku to bolo najmä o hľadaní hraníc

foto: súkromný archív

Ak patríte k pravidelným čitateľom a čitateľkám blogu, tak pri mene Matej Feldbauer nebudete musieť použiť „Google“.  Zakladateľ divadelného zoskupenia Praktikábel je od jesene 2018 súčasťou umeleckého kolektívu Divadla Zrakáč. Ako prebieha proces tvorby s nevidiacimi a slabozrakými hercami a herečkami? Čím mu imponuje autorské divadlo? A prečo by ste si mali vypočuť sériu podcastov tohto divadla? Nielen na tieto, ale aj na ďalšie otázky vám odpovie v nasledovnom rozhovore.


Začnem všeobecnou, ale v tomto období dôležitou otázkou. Ako sa máš?

Jediné, na čo sa môžem sťažovať je bolesť chrbta, tak si myslím, že som na tom relatívne dobre. 

V súčasnosti ste spolu s Paľom Viechom režijno-dramaturgickým duom v Divadle Zrakáč. Kedy sa začala tvoja spolupráca s týmto divadlom?

S Paľkom sme kombo aj v iných súboroch. Zakladali sme spolu ochotnícke divadlo Ľahostajňa, kde sme spolu prvýkrát spolupracovali. Poznali sme sa podstatne dlhšie, ale čo sa divadla týka, nemali sme predtým tú česť niečo spolu tvoriť. Nespomínam to len preto, aby som sa pochválil, ale na základe tejto skúsenosti ma Paľko oslovil, aby som s ním šiel do Zrakáča, keďže tam bol skôr. Moje pôsobenie v tomto súbore sa teda datuje na jeseň 2018, čiže máme za sebou krásne spoločné dva rôčky. 

Divadlo tvoria nevidiace, slabozraké, ale aj vidiace osoby. Zaujímalo by ma, ako prebieha proces tvorby?

Toto je najčastejšia otázka a ja sa vždy snažím zavtipkovať, že jediný rozdiel medzi tým "klasickým" procesom a tým v Zrakáči je ten, že nemáme čítačky... 

Zo začiatku to určite bolo iné - bolo to najmä o hľadaní hraníc, čo si môžem dovoliť, čo si nemôžem, čo môžem od nich očakávať, čo zase nie. Ale koniec koncov je to úplne bežný veľmi tvorivý proces. V niektorých prípadoch treba prihliadať viac na konkrétne zrakové špecifikum, pretože každý a každá z ansámblu vidí/nevidí viac/menej. 

V súčasnosti súbor tvoria traja úplne nevidiaci - dve herečky a jeden herec, traja slabozrakí - v rovnakom pomere, jeden, pokiaľ viem, bez žiadnych zrakových ťažkostí. No a potom je tam Paľko, ktorý nevidí cez vlasy a ja som farboslepý. 

V apríli 2019 ste uviedli autorskú inscenáciu Ste medzi nami, ktorá vznikla v spolupráci s Činohrou SND v rámci línie dobrodružnej dramaturgie v Modrom salóne. V čom podľa teba spočíva prínos tvorivej metódy autorského divadla?

Najzákladnejším prínosom je proces, ktorý je niekoľkonásobne tvorivejší ako “klasické metódy”. Zároveň považujem za obrovskú výhodu autorského divadla to, že tvorivý tím nie je viazaný na text a na témy úplne cudzích autorov a autoriek (vo väčšine prípadov aj dávno po smrti). Je to oveľa osobnejšie. 

Spomenul si, že metóda kolektívnej tvorby je pre teba osobnejšia, než práca s dramatickým textom mŕtveho autora. Zaujímalo by ma, či máš vo zvyku čítať vo voľnom čase dramatické texty?

Znie to trochu pejoratívne, ale je to skôr myslené tak, že v autorskom divadle rieši tvorivý kolektív témy im blízke a aktuálne. No a keď zoberiem akýkoľvek hotový dramatický text, vždy to bude len interpretácia. Samozrejme, existujú drámy, ktoré tvorcom hovoria z duše a preto po nich siahnu. Nie som výnimkou, ani sa nesnažím vyhýbať im. Čítam ich a snažím sa ich čítať veľa, najmä súčasníkov. Veľmi rád siahnem po Goldflamovi, McDonaghovi, Bariccovi. Handke tiež nie je úplne od veci, ani Tabori či Mayenburg. Až ma trochu zaráža, že mi nenapadá žiadna žena. Hm...

3. decembra 2020 bolo možné vzhliadnuť živý stream z predstavenia Ste medzi nami. Ako z pohľadu tvorcu vnímaš takýto typ umeleckého zážitku?

Vôbec tento prechod do online sveta neodsudzujem. Práve naopak. Som vďačný za to, že mnohé zahraničné divadlá sprístupnili svoj repertoár. Je to samozrejme zážitok iný, ale iné nemusí hneď znamenať zlé. Či?

A z tej druhej strany, keď sme my točili predstavenia, nielen v Zrakáči, tak samozrejme, že ten kontakt s divákom tam chýba. No zároveň sa každý snaží tie záznamy niečím spestriť, tým pádom to už nie je len statická kamera v zadnom rade s otrasným zvukom, ale vznikajú plnohodnotné „podívané“.

V súvislosti so šírením koronavírusu museli byť mnohé divadlá zatvorené, resp. prešli do online priestoru. Máš prehľad o tom, koľkokrát ste s Divadlom Zrakáč hrali pred živým publikom?

V Modrom Salóne SND sú super a raz mesačne pre nás dokázali nájsť termín, čiže od aprílovej verejnej generálky a premiéry (vrátane) sme hrali raz mesačne. Možno s jednou-dvoma výnimkami. V marci sme mali naplánované turné nevídaných rozmerov. Mali sme hrať v Nitre, v Levoči a črtala sa nám aj Žilina, avšak museli sme to presunúť. V rámci Modrého salóna nás zapojili aj do Letných piatkov pred SND, kde sme odohrali koláž predstavenia pretkanú interaktívnymi vsuvkami. Keďže nie všetci členovia mohli prísť odohrať predstavenie v ten dátum, urobili sme z toho taký menší worskhop. Takže rovná sa = osemkrát.

Nedávno ste spustili sériu podcastov, v ktorých divadlo nie je vašou jedinou témou. Kedy sa vám v hlave zrodila táto myšlienka? 

Neviem úplne presne, keďže ten nápad sa nezrodil v mojej kotrbe. Ale bolo to tento rok, keďže 2020 je rok progresívnych nápadov...

Zracast ma osobne veľmi baví a keďže sa v jednotlivých častiach nevenujeme výlučne divadlu, je to zaujímavé počúvanie aj pre úplne cudzích ľudí. Hosťami a hostkami boli rôzne inšpiratívne osobnosti so zrakovým znevýhodnením zo súčasnosti aj z minulosti. Čo-to sa teda človek dozvie o Matejovi Hrebendovi, Louisovi Braillovi, o nevidiacich hudobných skladateľoch a skladateľke, ale aj o momentálne veľmi úspešnom slovenskom športovcovi Jurajovi Prágerovi, či slabozrakom fotografovi pánovi Miškovičovi. Osobne budem veľmi rád, ak sa nám s týmto projektom podarí pokračovať. Je totiž ešte mnoho ľudí, ktorých treba predstaviť svetu!  

Aké máte plány s Divadlom Zrakáč v blízkej budúcnosti?

- Ktovie, uvidíme :) Nové predstavenie má čas, keďže Ste medzi nami má pred sebou ešte kus cesty. 


Podcasty si môžete vypočuť tu:

https://anchor.fm/divadlo-zrak

https://podcasts.apple.com/sk/podcast/zracast/id1534446810?l=sk

https://open.spotify.com/show/5NbOaByHGdTazyVXNQRHJg


foto: Juraj Žilinčár

foto: Juraj Žilinčár

foto: Pavol Urbánek

foto: Pavol Urbánek


foto: rodinný archív

silvestrovský podcast

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára