streda 21. marca 2018

Všetko najlepšie, bábkové divadlo!

foto: Divadlo loutek Ostrava, Roman Polášek

Milé bábkové divadlo,

priznám sa Ti, že je to po prvýkrát, kedy píšem list bez toho, aby som poznala adresáta. Paradoxne, po napísaní tejto vety som si spomenula na mnohých ľudí z prostredia bábkového divadla, ktorí Ťa do veľkej miery formujú a udávajú smer - dramaturgovia, režiséri, scénografovia, bábkoherci, teoretici, kritici...

Ľudí, ktorí sa do Teba zamilovali, nie je veru málo. Ak niekedy pochybuješ o zmysle svojej existencie, spomeň si na všetkých dramaturgov, ktorí lúskajú texty ako tie Popoluškine oriešky, aby do divadla pritiahli nielen deti, ale aj rodičov, priateľov...Spomeň si na režisérov, ktorí svojimi nápadmi vnášajú do inscenácií pestrosť, radosť, posolstvo...Spomeň si na scénografov, ktorí trávia hodiny v dielňach a v ich rukách vznikajú bábky, ktorým dávajú život bábkoherci na javisku. Všímaš si, ako sa to všetko krásne reťazí? Jedna vec nadväzuje na druhú a spoločne vytvárajú  dielo, ktoré v nás vyvoláva estetický zážitok.

Niekedy sa hnevám na ľudí, ktorí Ťa vnímajú len ako divadlo pre deti. Ponúkaš oveľa viac...A práve Ty stojíš pri kultúrnom rozvoji tých najmenších divákov. Vychovávaš si ich a dúfaš, že aj v budúcnosti Ťa budú navštevovať. Nepamätám si, či som ako malé dieťa navštevovala bábkové divadlo (prepáč mi to). Keď som Ťa však navštívila pred dvoma rokmi, v mojej duši a hlave sa začali diať zaujímavé procesy. Uvedomila som si, že vďaka Tebe sa aj nemožné môže stať skutočným, a že by sme sa nikdy nemali vzdávať svojich snov. A čo na tom, že sa občas smejem na plyšovom hadíkovi, ktorého nad hlavami nesú bábkoherci...Niekde som čítala, že ak človek v dospelosti stratí niečo z detskej naivity a radosti, je to zlý signál. A ja som šťastná, že vďaka Tebe si zachovávam hravosť a nadhľad. 

Dnes je Svetový deň bábkového divadla a ty asi netušíš o tom, že tam niekde vo svete sedí za notebookom študentka divadelnej vedy, ,,zapálená" pre bábkové divadlo, ktorá Ti píše tieto riadky. Chcem sa Ti poďakovať za všetky zážitky, ktoré vďaka Tebe získavam, za všetky hodiny strávené v hľadisku, za ľudí, ktorých som spoznala (a stále spoznávam) a za to, že ma stále dokážeš prekvapiť. Som šťastná vo svete, v ktorom si aj Ty...

S láskou,
Mirka


Kráľ Ubu, Dezorzovo lútkové divadlo, foto: Jožo Palenik

Kocúr v čižmách, Bábkové divadlo BUM BÁC, foto: autorka článku

Janko Hraško Starého divadla Karola Spišáka v Nitre na festivale Dotyky a spojenia 2017 v Martine, foto: autorka článku

Kmotra Smrť, Akadémia umení Osijek (Chorvátsko) na festivale divadelných škôl Stretnutie 2017 v Nitre, foto: Nikola Krystynkova

GOON: Krvavá pomsta, DAMU Praha, foto: Oskar Helcel

foto: facebook.com - Von Dubravay Marionettes

foto: facebook.com - Von Dubravay Marionettes

prišívanie okuliarov, foto: facebook.com - Divadlo loutek Ostrava

Dlouhý, Široký a Bystrozraký na festivale Malá inventura 2018 v Prahe, foto: autorka článku

foto: Divadlo loutek Ostrava, Roman Polášek

foto: Divadlo loutek Ostrava, Roman Polášek

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára