štvrtok 9. februára 2017

Staré divadlo pomáha nevidiacim


Keď mi prišla včera pozvánka na slávnostné uvedenie pokladnice s laminátovým psíkom na podporu verejnej zbierky Štvornohé oči pre nevidiacich, cítila som, že tam nesmiem chýbať. Prvé, čo mi v tej chvíli napadlo, bolo: Chcem podporiť dobrú vec tým, že o nej napíšem a že ju dostanem do povedomia širokej verejnosti. Druhým dôvodom bol samotný fakt, že táto pokladnica bude v Starom divadle Karola Spišáka v Nitre, ktoré mám tak veľmi rada.

Slávnostné uvedenie pokladnice do služby na pomoc nevidiacim sa uskutočnilo vo štvrtok, 9. februára 2017, o 11.00 hodine. Koordinátorka celonárodnej verejnej zbierky Štvornohé oči, Ivana Potočňáková, neskrývala nadšenie z pomocnej ruky, ktoré Staré divadlo Karola Spišáka v Nitre, poskytlo: ,,Veľmi sa tešíme z toho, že nám divadlo poskytlo tento priestor, v ktorom môžeme umiestniť našu pokladnicu. Jej hlavným poslaním je zbierať peniažky na výchovu a výcvik vodiacich psov. Tešíme sa z toho, že v našej výcvikovej skupine v Nitre pracujú štyri asistenčné psy, a tiež z toho, že zbierka, ktorá má už niekoľkoročnú tradíciu, vlani prvýkrát získala svoju ambasádorku."

Tou sa stala slovenská herečka Zuzka Šebová, ktorá neváhala odpovedať na otázku, prečo sa rozhodla prijať túto ponuku: ,,Myslím si, že podporiť takýto projekt je správne, pretože som sama zažila situáciu, keď som mala problémy so zrakom. Mala som šťastie, že som mohla podstúpiť lejzrovú operáciu očí, a preto je podľa mňa veľmi dôležité pomôcť ľuďom, ktorí také šťastie nemali. Keď sme fotili túto kampaň, sama som si vyskúšala, aké to je, zveriť sa psíkovi do rúk a uvedomila som si, aké je dôležité dovoliť mu, aby vám pomáhal. To, že sa táto pokladňa nachádza v divadle, je pre mňa takisto niečo úžasné, lebo divadlo treba, divadlo milujem, a som rada, že je na mieste, kde chodia mladí diváci a kde sa buduje láska ku kultúre."

Slávnostného otvorenia sa zúčastnila aj pani Ivetka, ktorá porozprávala o tom, ako sa jej žije s vodiacim psíkom: ,,Kapitola súžitia s vodiacim psom mi život spravila oveľa krajším, obrazne povedané pestrofarebnejším a pestrejším, pretože vďaka psíkovi mám mnoho zážitkov a som oveľa samostatnejšia a spokojnejšia. Je to život oveľa, oveľa krajší." Riaditeľ Starého divadla v Nitre, Martin Kusenda, nad spoluprácou s verejnou zbierkou pre asistenčných a vodiacich psov nezaváhal ani sekundu: ,,Neviem povedať, prečo by som to neurobil. Toto je verejná inštitúcia. Je to divadlo pre deti a mládež, a ja budem radšej vysávať chlpy po psíkoch ako popol z cigariet. Jediné, čo môžem povedať, že ja ďakujem za túto možnosť, pretože sme ľudia a musíme si pomáhať." 

Na otvorení nechýbali ani Lucia a Radoslav Farkašoví, ktorí sa venujú výcviku vodiacich psov. Všetci prítomní tak mali možnosť vidieť psíkov v akcii, pohladkať si ich a pozorovať ich reakcie na dianie vôkol seba. Patronát nad ,,divadelnou pokladnicou" prevzali deti zo Súkromnej základnej školy Unes na Chrenovej. Tak už viete, kde si najbližšie budete môcť hodiť mincou? Lebo ako hovorí Zuzka Šebová: To, že niečo hodíte do pokladničky je možno pre vás malé gesto, ale pre tých ľudí, ktorí potom dostanú vodiacich psov, je to pomoc na celý život a neuveriteľné uľahčenie života."

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára