Strindbergov portrét, ktorý namaľoval Richard Bergh, foto: en.wikipedia.org
Švédsky
dramatik Johan August Strindberg napísal hru Tá silnejšia pre zájazdové
divadlo, keďže bolo ťažké presadiť Slečnu Júliu a Veriteľov
v existujúcich divadlách. V tomto období prichádza Théâtre Libre
v Paríži s novinkou, ktorá zapadla do Strindberovej koncepcie
krátkych hier: tzv. quarts d´heure – štvrťhodinovky. Tú silnejšiu
napísal v decembri 1888, o čom vypovedá samotný čas: odohráva sa
v jedno popoludnie počas Štedrého dňa. Osoby vystupujúce v tomto
dramatickom texte sú ženského pohlavia – Pani X (vydatá herečka), Pani Y
(nevydatá herečka) a Čašníčka. Hru
by sme mohli vnímať aj ako monológ Pani X, ktorá nahlas uvažuje a zamýšľa
sa nad neúspechom Pani Y v súkromnom a profesionálnom živote. Dokonca
vysloví podozrenie vzťahujúce sa k pomeru medzi ňou a jej manželom.
Takýmto spôsobom buduje dramatik napätie, chvíle ľútosti strieda nevraživosťou,
ktorá vyústi až do ponižovania: „Nikdy sis nedokázala udržet ničí lásku,
i s těmi svými tulipány a vášněmi – to já ano“ (Strindberg,
2000, s. 186).
Hlavnou
témou Strindbergových hier je súboj pohlaví, ktorý sa realizuje aj v tejto
hre. Na rozdiel od iných textov, kde sa postavy dostávajú do ostrých
slovných konfrontácií, tak Tú silnejšiu buduje dramatik na princípe slovného a neverbálneho konania. Strindberg zaujímavým spôsobom realizuje konfrontáciu medzi
týmito dvoma postavami: zatiaľ, čo Pani X útočí slovne, Pani Y svoj prejav
stavia na výrazových prostriedkoch, t. j. hlasnom smiechu, opovržlivom pohľade,
zľaknutí a pod. V dôsledku toho vzniká niekoľko podnetných úvah:
Môžeme tvrdiť, že Pani X je tou silnejšou? Nie je silnejšou mlčiaca žena, ktorá
znáša všetky urážky a ľútosť? Pani X prechádza rôznymi emočnými fázami,
tak ako aj Pani Y, len s tým rozdielom, že nevydatá herečka všetko prežíva vo svojom vnútri. Interpretovať túto ženskú postavu je zaujímavé, pretože čitateľ môže
skúmať, čo vedie Pani Y k ,,tichému útoku“, prečo zvolila mlčanie pred slovným
konaním. Na druhej strane, aj dramatická postavy Pani X poskytuje priestor
k zamysleniu, keďže jej monológ môžeme vnímať aj ako hlasné presvedčenie
a akési uisťovanie pred pochybnosťami a myšlienkami, ktoré ju
zožierajú. Tak teda, ktorá je tá silnejšia? Na túto otázku Strindberg neponúka
jednoznačnú odpoveď, interpretácií je viacero a záleží predovšetkým od
samotného čitateľa, ktorej pridelí „víťazstvo“. Dramatický text v rozsahu
štyroch strán je interesantným príspevkom k téme súboju pohlaví. Ak ste
čítali od Strindberga iné hry, v ktorých pracuje s výraznou expresívnosťou,
ostrými zrážkami mužsko-ženských charakterov, potom vás Tá silnejšia prekvapí
pôsobivým napätím medzi zamlčaným a vypovedaným.
POUŽITÁ
LITERATÚRA:
STRINDBERG,
A. Hry I. Praha: Divadelní ústav,
2000, s. 755. ISBN 80-7008-103-1.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára