nedeľa 25. novembra 2018

Sobota s japonským bábkarom

Kaguya - Bambusová princezná, foto: norisawa.cz

Keď som sa pred mesiacom dozvedela, že v Bábkovom divadle v Bratislave bude hosťovať japonský bábkar Noriyuki Sawa, bolo mi jasné, že tam nemôžem chýbať. Nori pochádza z Japonska, ale od roku 1992 pôsobí v Prahe. Často cestuje medzi Českou republikou a Japonskom. Pre jeho tvorbu je príznačné miešanie japonských a európskych prvkov. Je členom Medzinárodnej bábkarskej únie UNIMA a každoročne vystupuje na divadelných festivaloch po celom svete - od Európy, Ázie, až po Spojené Štáty Americké. Nori Sawa vyučuje na umeleckých školách (DAMU v Prahe, Stanford University, London Puppetry School atď.). Okrem toho organizuje worskhopy pre všetky vekové skupiny (od mladých ľudí až po dôchodcov).

Keďže som ešte nevidela predstavenie, ktoré by pochádzalo z japonskej divadelnej kultúry, moja túžba uvidieť ho bola veľmi silná. Viete si asi predstaviť moje nadšenie, keď nastal ten dlho očakávaný deň, 24. november 2018. Čo mi na poetickej monodráme Kaguya - Bambusová princezná učarovalo?

Bábkar Nori Sawa vychádza z japonskej legendy o princeznej, ktorá sa narodí z bambusového výhonku. Svojou krásou zapôsobí na mladého chlapca, ktorý sa do nej zamiluje. Scéne dominuje bambusový výhonok, okolo ktorého je omotaná dlhá, farebná látka. Nori prostredníctvom premyslených krokov, hudby, gest a rekvizít vytvára mimoriadne sugestívnu atmosféru. Nori zahral všetky postavy - od mladíka, ktorý nedokáže odtrhnúť pohľad od bambusovej princeznej, až po zlého ducha, ktorý jej ponúka bohatstvo. Prostredníctvom výraznej mimiky, gest, pohybu a rekvizít rozlišoval jednotlivé postavy - napríklad ako zlý duch mal na tvári pestrofarebnú masku, inšpirovanú japonským divadlom nó, a džbán v ruke. Pri postave mladíka uplatňoval jemné pohyby - stačí spomenúť scénu, počas ktorej vrúcne objímal Kaguyu. Zaujal ma svojím citom a nehou. Mladíkovi sa, žiaľ, nepodarilo odvrátiť osud princeznej - opustiť planétu a vrátiť sa na Mesiac. Odchod bol vyjadrený mimoriadne poetickým spôsobom. Nori držal bábku Kaguye odspodu, a vďaka postupnému vysúvaniu nahor vytvoril dojem, že princezná pomaličky odlieta na Mesiac. Pocit letu umocňovala vejúca biela látka s farebnými pruhmi, ktorá pripomínala nekonečnosť ľudského bytia.

Vidieť predstavenie japonského bábkara Noriyuki Sawa a jeho prístup k tvorbe bolo pre mňa fascinujúce. Vďaka jeho energii, nápaditosti a emočnému nasadeniu som mala z predstavenia silný zážitok. Som šťastná, že som sa tento víkend mohla stať súčasťou japonskej divadelnej kultúry a že vďaka predstaveniu som si rozšírila obzory. Do bábkového divadla som sa opäť raz zamilovala...

Kaguya - Bambusová princezná, foto: norisawa.cz
Kaguya - Bambusová princezná, foto: norisawa.cz

Kaguya - Bambusová princezná, foto: norisawa.cz

Kaguya - Bambusová princezná, foto: norisawa.cz
Kaguya - Bambusová princezná, foto: norisawa.cz

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára