sobota 24. novembra 2018

Ako sa vyrába bábka srnky?

foto: budapestbabszinhaz.hu


Ahojte,

pred dvoma týždňami som mala možnosť navštíviť dve predstavenia v Bábkovom divadle v Budapešti - Bambi a Búrku. Hoci viem po maďarsky iba pár slov (ktoré si netrúfam napísať, ale nebojte sa, nadávky to nie sú), neodradilo ma to od toho, aby som išla do cudzojazyčného divadla. Keď som videla na oficiálnom youtube kanáli Budapest Babszinhaz video z predstavenia Bambi, bola som úplne očarená (pozrieť si ho môžete tu). Práve vizuálna stránka inscenácie ma presvedčila o tom, že sa nemusím obávať jazykovej bariéry (ok, až taká veľká bariéra to nebola, rozumela som ,,Gyere, Bambi!"). 

Hlavným dôvodom, kvôli ktorému som chcela vidieť predstavenie Bambi, boli bábky srniek. Už počas sledovania videa som mala pocit, že pôsobia nesmierne živo. Lákalo ma vidieť ich na vlastné oči. Bábkoherci a bábkoherečky odviedli kus poctivej práce, pretože vďaka ich precíznej technike vodenia som nadobúdala pocit, že marionetám bije srdce. Preto ma, prirodzene, lákalo dozvedieť sa viac informácií o týchto bábkach. Aká bola prvotná inšpirácia? Čím sú tieto marionety špecifické? Ako prebiehal výrobný proces?

Vďaka Michalovi, ktorý študuje bábkarskú réžiu a ktorý ovláda maďarský jazyk, som sa mohla spýtať na všetko, čo ma zaujíma. Marionety srniek vyrobil bábkarský výtvarník Péter Raffai. Prvotnou myšlienkou bolo vyrobiť srnky zo špongie (predstavte si to!), no na výrobnej porade napokon zistili, že to musí byť vizuálne pútavejšie, a preto sa rozhodli vyrobiť srnky z dreva. Druhý faktor spočíval v tom, aby vedeli srnky skákať, čo umožnil materiál z dreva. Dôležité bolo tiež to, aby srnka nevyzerala ako mŕtva, keď ju bábkoherec položí. Vďaka ohybnosti dreva srnka nepôsobila mŕtvolným dojmom. Výtvarník Péter potom vyrezal jednotlivé časti dreva a následne ich pospájal. Vzájomným spojením vznikli telá a hlavy srniek. 

Péter počas výskumu zisťoval, ako sa pohybujú srnky a čo je pre ne typické. Na základe toho vytvoril päť typov pohybu:
1. státie,
2. chôdza,
3. kombinácia chôdze a behu,
4. beh,
5. skákavý beh.

Péter Raffai sa pri výrobe srniek inšpiroval robotickými psami, ktorých vyrobili Američania. To ma prekvapilo, pretože takúto asociáciu som pri pozeraní Bambi nemala. Na záver vám prezradím ešte jednu zaujímavosť - hlavy srniek boli uspôsobené na to, aby mohli vyjadrovať emócie (strach, radosť, zvedavosť a pod.). 

foto: budapestbabszinhaz.hu

foto: budapestbabszinhaz.hu

foto: budapestbabszinhaz.hu

foto: budapestbabszinhaz.hu

foto: budapestbabszinhaz.hu

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára