foto: Milo Fabian
Malá
morská panna, Palculienka, Snehová kráľovná či Dievčatko so zápalkami sú
rozprávky, ktoré preslávili dánskeho autora Hansa Christiana Andersena na celom
svete. Do svojho repertoáru zaradilo jednu z Andersenových rozprávok,
Škaredé káčatko, aj Bábkové divadlo Žilina. ,,Žilinské káčatko“ hosťovalo v sobotu,
28. apríla 2018, v Bratislavskom bábkovom divadle, čo bola pre mňa skvelá
príležitosť zoznámiť sa so žilinským súborom.
Autor
scenára a režisér Šimon Spišák ma už v inscenácii Anna Franková (Nové
divadlo Nitra) príjemne prekvapil svojimi režijnými nápadmi (napr. vešiaky
zastupujúce obyvateľov úkrytu, poukázanie na dospievanie Petra prostredníctvom
kostýmu medveďa, vnútorný svet Anny vyjadrený prostredníctvom krabice a pod.).
Absolvent Katedry alternativního a loutkového divadla DAMU v Prahe
ponúka v žilinskej inscenácii, ktorá vznikla na motívy rozprávky o Škaredom
káčatku, opäť originálne mizanscény, ktoré nepobavia len detského, ale aj
dospelého diváka (napr. kačací tanec, tanec mačky a kuraťa, liahnutie vajíčok
a pod.). Mimoriadne vydarené sú taktiež scény, odohrávajúce sa v prostredí
hľadiska – herci stvárňujúci káčatká sa rozutekajú na všetky strany, čím poukazujú
na neposednosť práve vyliahnutých mláďat. Atmosféru chaosu umocňuje
matka-kačka, ktorá svoje káčatká nedokáže dolapiť. Práve v mizanscénach odohrávajúcich
sa v hľadisku som cítila najvýraznejší vklad režiséra – detského diváka
zapájal nenúteným, prirodzeným spôsobom. Detskí diváci sa s radosťou zapojili
do fúkania, s cieľom rozmraziť káčatko, a naťahovali ruky pri
letiacom balóniku.
Hlavným
motívom inscenácie je poukázanie na výnimočnosť jednotlivca. Matej Valašík v úlohe Škaredého káčatka vybočuje z davu nielen svojím kostýmom (biele sako s vyšívanými
zlatými aplikáciami, obtiahnutými hnedými legínami, štíhlou postavou), ale aj
spôsobom uvažovania (zo všetkého najviac túži po plávaní pod vodnou hladinou). Okrem
toho, celý čas musí bojovať s posmeškami, urážkami a šikanou zo
strany zvierat (ďobanie). Z režijno-dramaturgickej koncepcie jasne vyplýva,
že režisérovi ide o to, aby si každý z nás uvedomil, že je iný, výnimočný.
Práve inakosť by nemala byť dôvodom k zníženému sebavedomiu či návalom
smútku. O smútku nemôže byť v tejto inscenácii ani reči, na čo poukazuje
tiež scéna, kostýmy a bábky, ktoré vytvoril Karel Czech. Na čiernom
javisku sa vyníma keramická biela labuť – na základe tejto rekvizity sa
môžeme dovtípiť, že metóda kontrastu bude jedným z pilierov inscenácie. Svedčia
o tom aj kostýmy – je tu prítomná istá hyperbolickosť výtvarného prejavu (napr. herec stvárňujúci kura má na sebe nadrozmernú nočnú košeľu a čiapku na
hlave, herec v úlohe moriaka zabáva publikum červenou látkou obmotanou
okolo hlavy). Keď si uvedomíme, že jedinou dominantou scény je biela keramická
labuť, takéto výtvarné riešenie v kostýmovej realizácii má svoje opodstatnenie.
Spišák tak vytvára priestor pre rozlet fantázie. Stačí spomenúť to, že herci
majú do polky tiel oblečené biele kostýmy okrúhleho tvaru, prostredníctvom ktorých stvárňujú vajíčka. Neodmysliteľnou súčasťou výtvarnej stránky Škaredého káčatka sú aj vypchaté
zadky hercov a herečky, keďže zastupujú svet zvierat.
Škaredé
káčatko v naštudovaní žilinského bábkového divadla nepriťahuje pozornosť
len sviežimi režijnými nápadmi, ale aj hereckou prácou. Predstaviteľ Škaredého
káčatka, Matej Valašík, kreuje svoju postavu prostredníctvom doširoka
otvorených očí a krehkosťou v pohyboch. Uveriteľným spôsobom
zobrazuje vyplašené káčatko, ktoré nedokáže zapadnúť kvôli svojmu vzhľadu. V baletných
vložkách prejavuje Valašík pohybový talent, ktorým umocňuje túžbu káčatka
plávať pod vodnou hladinou. Miroslava Čanecká sa divákom predstavuje v úlohe
rozprávača a zároveň matky kačky. Ako rozprávač prejavuje istý odstup od
príbehu, ktorý však vyvažuje ako starostlivá kačka. Behom po javisku a hľadisku
sa snaží dolapiť svoje neposedné mláďatá, prichýliť ich pod svoje ochranné krídla
a uchrániť Škaredé káčatko. V presvedčivom hereckom prejave
nezaostávajú ani zvyšní dvaja herci – Jozef Abafi a Ján Demko. Stvárňujú
niekoľko úloh – od neposlušných bratov káčatka, morku, kura, mačku či anjelské
duo labutí. V jednotlivých zvieracích postavách pracujú predovšetkým s mimikou
(zamračený pohľad, ladné pohyby, pradenie), ktorá vytvára komický efekt.
Občas som zabúdala na to, že som v divadle, a nechala som sa unášať rozprávkovými
cestami, do ktorých ma herci unášali. Viem,
že divadelná sezóna 2017/2018 ešte nie je vo finále, ale musím poznamenať, že
zo všetkých videných inscenácií počas tohto roka u mňa jednoznačne vyhráva
práve Škaredé káčatko v naštudovaní žilinského bábkového divadla. Kreatívne
nápady, citlivá práca s divákom, humor prítomný nielen v hereckých prejavoch,
ale aj vo výtvarnom riešení inscenácie...Jednou vetou povedané: Toto je
káčatko, do ktorého sa okamžite zamilujete!
foto: Milo Fabian
foto: Milo Fabian
foto: Milo Fabian
foto: Milo Fabian
foto: Milo Fabian
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára