Manon, SND Bratislava, 1980, réžia: Branislav Kriška
„V umění má význam pracovat jedině
tenkrát, když člověk přinese do umění něco nového, co nikdo před ním neřekl,“ povedal Ladislav
Vychodil už v roku 1965. Hoci od vyslovenia tejto myšlienky uplynulo veľa
rokov, stále je aktuálna a v neposlednom rade aj inšpiratívna. To
isté môžeme povedať aj o jeho scénických návrhoch, ktoré fascinujú
prepracovanosťou v každom detaile. Iste, uvažovať o scénických
návrhoch a maketách bez režijno-dramaturgickej koncepcie sa môže na prvý
pohľad javiť ako problémové, keďže scénický výtvarník tvorí s ohľadom na
ňu. Slovenská národná galéria sa preto rozhodla priblížiť umeleckú tvorbu tejto
významnej osobnosti z pohľadu výtvarných princípov. Koncipovanie
scénických návrhov z takéhoto hľadiska prináša iné uvažovanie
o vzhliadnutých vystavovaných exponátoch, čo môžeme považovať za zaujímavé
a prínosné. Návštevník (zväčša divadelník) by sa mal odosobniť od vnímania
návrhu scény z hľadiska režijno-dramaturgickej koncepcie (pozadie vzniku
hry, jej analýza, ktorá umožní odkrytie vzťahov, v dôsledku čoho sa
režisér spolu s dramaturgom rozhodnú o téme, ktorú chcú zdôrazniť, a o spôsobe
pretlmočenia myšlienky hry a pod.). Okrem toho, takýto koncept výstavy
upriamuje pozornosť na scénický návrh ako umelecký artefakt umiestnený
v galérii. Stáva sa z neho obraz, ktorý môže návštevník pozorovať tak
dlho, ako to jeho umelecká duša dovolí.
Výstava LV100 odkazuje jednak na iniciály mena
významného scénografa a číslovka poukazuje na sto rokov od výročia jeho
narodenia (nemožno zabudnúť ani na sto rokov od vzniku slovenského
profesionálneho divadelníctva). Spojenie významných udalostí tak ústi do
výstavy rozdelenej do týchto tematických línií: Siločiary, Svetlo,
Imaginácia, Umelecko-dekoračné diele SND, Sorela (Socialistický realizmus),
Rekvizity a Svätopluk. Návštevník môže skúmať rôzne grafické
objekty a optické ilúzie spájané s princípom siločiar, nehovoriac
o metaforách, ktoré dodávajú Vychodilovým návrhom poetický nádych.
V súvislosti so svetlom je dôležité spomenúť jeho inšpiráciu - švajčiarskeho
scénografa Adolpha Appiu, pre ktorého bolo svetlo alfou a omegou každého
scénického návrhu. Je zaujímavé sledovať, ako Vychodil pracoval s týmto
výtvarným princípom, ako dokázal vytvoriť nekonečný priestor a „obliecť ho“ do konkrétnych
farieb. V časti venovanej Imaginácii si môžeme všimnúť materiálovú
bohatosť jeho návrhov, čo súviselo s jeho túžbou prinášať do umenia vždy
niečo nové. Aj v tom spočíva jeho výnimočnosť. Ladislav Vychodil bol
taktiež iniciátorom rozšírenia projektu Umelecko-dekoračných dielní Slovenského
národného divadla, keďže v jeho období tam pracovalo iba pár stolárov.
Vďaka nemu sa súčasťou divadelných dielní stala aj výroba makiet – takýmto
spôsobom umožnil študentom z Katedry scénografie Vysokej školy múzických
umení v Bratislave, aby sa stali súčasťou umeleckého procesu. Na výstave
nechýbajú ani scénické návrhy, ktoré vzišli zo spolupráce s českým
režisérom Alfrédom Radokom na začiatku 60. rokov – každá rekvizita sa totiž
stala plnohodnotnou až v interakcii s hereckou akciou. Súčasťou
výstavy je aj niekoľko návrhov k téme Veľkej Moravy, ktorá bola pre
Ladislava Vychodila nesmierne dôležitá (niekoľkokrát navrhol scénu k opere
Svätopluk): „Národní oslavná opera, která vlastně...dokazuje, i když to
bylo spojené s Moravou, že první slovanská kultura, písmo a to všecko
vzniklo u nás.“
Prečo je svetlo dôležitou súčasťou scénografie? Ktorý maliar inšpiroval Ladislava Vychodila? Prečo by mala z výtvarného hľadiska pôsobiť scéna nedokončene? A čo znamená Vychodilov pojem svetlogenickosť? Odpovede nájdete na výstave LV100, ktorú si môžete pozrieť v priestoroch Slovenskej národnej galérie v Esterházyho paláci do 16. augusta 2020. Kurátorkou výstavy je Zuzana Koblišková.
Dido a Aeneas, Loberto Theatre Santa Barbara, 1974, réžia: Carl Zytowski
Dido a Aeneas, Loberto Theatre Santa Barbara, 1974, réžia: Carl Zytowski
Romeo a Júlia, Národné divadlo Bratislava, 1957, réžia: Jozef Budský
Romeo a Julie, Národné divadlo Bratislava, 1957, réžia: Jozef Budský
Biela nemoc, Národné divadlo Bratislava, 1958, réžia: Jozef Budský
Vec Makropulos, SND Bratislava, 1973, réžia: Branislav Kriška
Tanec nad plačom, Národné divadlo Bratislava, 1957, réžia: Tibor Rakovský
Svätopluk, Slovenské národné divadlo, Bratislavský hrad, 1970, réžia: Branislav Kriška (kostým: Helena Bezáková)
Optimistická tragédia, Národné divadlo Bratislava, 1957, réžia: Jozef Budský
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára