štvrtok 31. októbra 2019

Veronika Adamková: ,,Každý deň je pre mňa plný prekvapení"

foto: archív Veroniky Adamkovej


Keď dostala päťku z hudobnej výchovy, mama ju za trest vzala na Suchoňovu Krútňavu. Odvtedy sa pre ňu stalo divadlo neoddeliteľnou súčasťou života. Veronika Adamková, pracovníčka Umelecko-dekoračných dielní Slovenského národného divadla v Bratislave, v rozhovore spomína na svoje začiatky spojené so svetom látok, prezrádza, čím ju neprestáva fascinovať práca v dielňach a priblížila pracovnú atmosféru v tomto, pre mnohých z nás, tajomnom svete. 

Pôsobíte v Umelecko-dekoračných dielňach Slovenského národného divadla. Ako ste sa dostali do sveta látok, strihov a farieb?
Do sveta látok som sa narodila. Mama bola amatérska krajčírka, moja omama ma naučila háčkovať a štrikovať určite skôr, ako som vedela písať a čítať. Bábiky nutne potrebovali princeznovské šaty...Za minulého režimu nebol veľký výber v odevoch, a ak ste mali ešte aj nekonfekčnú postavu, pri šití bolo treba porozmýšľať nad strihom a farbou materiálu, ako aj zamaskovať nedokonalosti postavy. Divadlo začalo byť pre mňa neodolateľným v deň, keď ma moja mama vzala za trest do opery na Krútňavu. Dostala som totiž päťku na hudobnej výchove zo Suchoňa. Až po rokoch sa mi priznala, že trest to bol hlavne pre ňu, lebo toto dielo nepatrilo k jej obľúbeným. Odvtedy som presedela v divadle takmer každý víkend. No a exkurzia v siedmom ročníku základnej školy do divadelných dielní rozhodla o celom mojom profesijnom živote.

Tohtoročná divadelná sezóna je pre vás výnimočná, keďže oslavujete 35 rokov pôsobenia v tejto umeleckej inštitúcii. Existuje niečo, čo vás neprestáva po toľkých rokoch prekvapovať?
Každý deň, aj po tých tridsiatich piatich rokoch práce, je pre mňa rovnako nový, plný prekvapení, prináša nové výzvy, a keď už žiadne iné, tak aspoň čo najlepšie zvládnuť všetky úlohy v danom čase a priestore. A ten čas, vzhľadom na množstvo inscenácií, je čím ďalej, tým kratší.

Mohli by ste nám priblížiť, ako vyzerá váš bežný pracovný deň?
Ráno začínam pracovným výkazom za minulý deň. Nasleduje pracovná porada v rámci celej kostýmovej výroby, ktorá je dosť podstatná, lebo sa na nej stretnú pracovníci všetkých zložiek kostýmovej výroby. Sme informovaní o prevádzkových záležitostiach, sledujeme rozpracovanie inscenácií. No a zvyšok dňa závisí práve od tej rozpracovanosti. Ak máme odovzdávanie výtvarných návrhov novej inscenácie, je to následný rozpočet na materiál a výrobné hodiny. Ak je obdobie po premiére, sú to kalkulačné listy každej jednej odevnej súčiastky. V medziobdobí je to už samotná realizácia výtvarných návrhov, objednávanie materiálov a všetka práca, ktorá s tým súvisí .

Už niekoľko rokov ste súčasťou tvorivých dielní počas Dňa otvorených dverí SND. Čo môžu návštevníci vidieť, resp. vyrobiť?
Na tvorivých dielňach chceme priblížiť návštevníkom charakter našej práce. Vidia materiály, z ktorých sú šité kostýmy aj vyrábané dekorácie. Vidia prostredie, kde to všetko vzniká. Môžu si vyskúšať maľbu na textil, pomaľujú si buď tričko, tašku...pošťastí sa, že aj sami seba...snáď nám to mamy odpustia...Dievčence si ozdobia sukničky, vyrobia ozdobné čelenky a veľakrát nás prekvapia úžasnou fantáziou, s akou pristupujú k práci. A je milé vidieť z roka na rok rastúci záujem o naše tvorivé dielne.

Čo považujete za najväčší prínos práce v umeleckých dielňach?
Umelecko-dekoračné dielne sú jedinečné množstvom profesií „pod jednou strechou“, ktoré vedia zabezpečiť kompletnú výrobu inscenácie. A to nielen remeselníkov, ale aj administratívnych pracovníkov.

Ďakujem za rozhovor a prajem veľa inšpirácie pri práci!

P.S.: O mojich dojmoch z návštevy Umelecko-dekoračných dielní si môžete prečítať na týchto linkoch: http://divadlo-ocami-mirky.blogspot.com/2018/09/vitajte-vo-svete-latok-strihov-farieb.html 

foto: archív Veroniky Adamkovej

foto: archív Veroniky Adamkovej

foto: autorka článku

foto: autorka článku

foto: autorka článku

foto: autorka článku

foto: autorka článku

foto: autorka článku

foto: autorka článku

foto: autorka článku

foto: autorka článku

foto: autorka článku

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára