foto: tyjatr.sk
Ivan
Gontko je členom umeleckého súboru Starého divadla Karola Spišáka v Nitre
už 33 rokov. Okrem toho je predsedom Slovenského centra Medzinárodnej bábkarskej únie UNIMA a vedie vlastné kočovné divadlo Tyjátr. V rozhovore prezradil nielen to, ako sa dostal do nitrianskeho bábkového divadla (doslova), ale aj ako vníma tvorbu študentov vysokých umeleckých škôl, prečo je
podľa neho dôležité prinášať reflexiu z oblasti bábkového umenia, či akou
bábkou by chcel byť.
Pán Gontko, členom Starého divadla
Karola Spišáka v Nitre ste od roku 1986. Ako ste sa dostali
k bábkovému divadlu?
Autobusom
a pešo. V čase, keď som tam nastúpil, sídlilo vtedajšie bábkové
divadlo na Župnom námestí. Ja som býval na Čermáni. Tak som sadol na dvojku, na
hlavnej križovatke pri vtedy ešte stojacich Mlynoch, a odtiaľ som išiel pešo
po Farskej až k divadlu. Stisol som kľučku, otvoril dvere, vstúpil a bol
som v bábkovom divadle.
Pamätáte si na prvú bábku, ktorú
ste v Starom divadle animovali?
Paradoxne,
prvou postavou na doskách bábkového divadla bol Policajt v hre Gyulu
Urbána „Belasý Peter“. Bola to činoherná postava. K bábkam som sa dostal
až v nasledujúcom titule. V hre Atanasa Močurova „O veselých
kohútikoch“ som, možno, aby som dobehol zameškané, animoval dve bábky. Hral som
Vrabča, nezbedného malého vrabca a Kohúta dôchodcu. Myslím, že toho kohúta
som asi hral lepšie, lebo odvtedy mám akosi viac šťastia skôr na postavy zrelých,
múdrych a skúsených mužov. Musím však dodať, že prvé animácie
v divadle neboli s týmito bábkami. Skôr, ako sme dostali do ruky
bábky, tak pár týždňov predtým sme animovali fľaše od sektu naplnené vodou pod
vedením nezabudnuteľnej pani Vierky Turekovej, ktorá inscenáciu režírovala. Museli
sme sa naučiť držať ruky s ťažkou fľašou v rovnakej výške a vydržať
tak čo najdlhšie. Je to zvláštne, ale teraz si s odstupom času uvedomujem,
že k animácii fliaš, zvlášť plných, mám od tých čias veľmi pozitívny vzťah.
Čím vás dokáže fascinovať bábkové
divadlo aj po toľkých rokoch?
Stále
tým istým: formou a cieľovou skupinou, teda, bábkou a
detskými divákmi.
Od roku 2007 ste predsedom Slovenského
centra Medzinárodnej bábkarskej únie UNIMA (Union Internationale
de la Marionette). Cieľom tejto organizácie je rozvoj a propagácia
bábkarského umenia. Mohli by ste priblížiť, v čom spočíva vaša funkcia?
Organizácia
vznikla 20. mája 1929 v Prahe pri príležitosti stretnutia bábkarov
z Československa s kolegami z ďalších krajín. V súčasnosti sídli v
Charleville-Mézieres vo Francúzsku a Slovenské centrum UNIMA je jej
právoplatným členom od svojho vzniku v roku 1995. Ja už niekoľko rokov vediem
Slovenské centrum. Vedenia som sa ujal v čase, keď prebiehala diskusia
o tom, či má existencia takejto organizácie v novom tisícročí vôbec
význam a či je o ňu záujem v čase, keď neexistujú žiadne
obmedzenia v komunikácii s kýmkoľvek na celom svete. Zastával som
a dodnes zastávam názor, že byť členom takejto organizácie je stavovskou
cťou každého bábkara bez ohľadu nejaký prospech. Slovensko je plnohodnotným
členom medzinárodnej UNIMA, jej členovia zastávali významné pozície
v Exekutíve i odborných komisiách a delegáti sa vyjadrujú
k činnosti a smerovaniu UNIMA. Mojou prácou je v podstate
zabezpečovať podmienky pre činnosť UNIMA na Slovensku. Podarilo sa nám,
napríklad, vydať zborník o tradičnom bábkovom divadle či monografiu
o významnom slovenskom básnikovi a bábkarovi Jozefovi Mokošovi. Organizujeme
prehliadky bábkového divadla či výstavy bábok a bábkarskej scénografie,
zúčastňujeme sa práce v odborných komisiách či porotách rôznych
festivalov, zabezpečujeme kritickú reflexiu slovenského bábkarstva
a udeľujeme cenu „Hašterica“ za tvorivý čin v oblasti bábkového
divadla na Slovensku.
Medzinárodný festival
Stretnutie-Setkání-Spotkanie-Találkozás, ktorý organizuje Staré divadlo Karola
Spišáka v Nitre, navštevujú študenti z krajín V4 - Slovenska, Čiech,
Maďarska a Poľska. Ako vnímate tvorbu študentov vysokých umeleckých škôl? V čom
sú pre vás produkcie umeleckých škôl inšpiratívne?
Tvorba
študentov vysokých umeleckých škôl, ktoré pripravujú budúcich bábkarov má,
zvlášť pre stále bábkové divadlá, veľký význam. Úspešní poslucháči zo všetkých
oblastí štúdia, bábkari, dramaturgovia, režiséri či výtvarníci, sú potenciálni
a prirodzení spolupracovníci „kamenných“ divadiel. Je preto veľmi potrebné
vidieť a vedieť, ako uvažujú títo tvorcovia o bábkovom divadle, aké
majú názory, ale i to, ako sú na tvorbu bábkového divadla pripravení. Veď
práve oni sú tí, ktorí budú v krátkom čase formovať podobu bábkového
divadla. Tým sú pre mňa tieto produkcie zaujímavé a tvorbu
študentov ,,bábkariny" na vysokých školách prijímam s porozumením
a rešpektom.
Prečo je podľa vás dôležité prinášať
reflexiu z oblasti bábkového divadla?
Divadlo
zahŕňa okrem dívania sa a ,,divenia sa" aj diváka. Na rozdiel od niektorých iných
druhov umenia, divadlo bez druhej strany, teda divákov, nemá zmysel. Diváci sú
prví, ktorí reflektujú divadelné predstavenie a dávajú tvorcom spätnú
väzbu ich práce. Ale divadelníci potrebujú aj odbornú reflexiu, ak chcete,
kritiku. Hoci ju má máloktorý tvorca rád – hlavne, ak nie je pre neho priaznivá.
Každý netrpezlivo čaká, či niekto niečo napíše a v kútiku duše dúfa,
že jeho práca neostane nepovšimnutá. A keď potom niekto niečo napíše, tak
zvyčajne sú tvorcovia namrzení, lebo kritik či teoretik nepíše tak, ako si to
tvorcovia predstavovali, nechápe ich zámer a nevie oceniť výkony či
celkovú koncepciou. Ale reflexia, divácka či odborná, je dôležitá, lebo ponúka
pohľad druhej strany, pohľad, ktorý by mal mať odstup a nadhľad, ktorý pri
ponorení do tvorivého procesu divadelníkom už často chýba.
Zaujímalo by ma, koľko kníh
o bábkovom divadle máte doma?
Teraz
som ostal trochu zaskočený. Knihy, ktoré mám doma, som nikdy nepočítal. Ale,
myslím, že pár o bábkovom divadle by sa asi u mňa v knižnici
našlo. Vlastne, dobrá otázka. Pripomenulo mi to, že už asi štyri roky odkladám
upratanie knižníc a kníh...
V rozhovore pre
študentský časopis Občas nečas, ktorý vydáva Katedra žurnalistiky FF UKF
v Nitre, ste povedali: „Možno je teraz taký
dramaturgický trend obsadzovať mladých, lebo majú pocit, že starí nemajú čo
ponúknuť.“ Zmenilo sa niečo vo vašom vnímaní od roku 2013, kedy rozhovor vznikol?
Tieto slová boli vypovedané v kontexte mojej
situácie v konkrétnom divadle v istom časovom období. Bolo to dosť dlhé obdobie, kedy som v divadle nebol obsadený do nových
inscenácií. Dokonca som vtedy zvažoval odchod z divadla. Hoci, na druhej
strane, som mal viac času venovať sa svojmu tradičnému divadlu
a verklíkovaniu. V každom prípade, repertoárové divadlo so stálym
súborom by malo dbať na rovnomernú obsadenosť, a teda na vyťaženosť celého
súboru. A podľa prevádzkových možností zaradiť občas do repertoáru aj
celosúborovku - teda titul, v ktorom je obsadený celý umelecký súbor.
Práve takéto predstavenia ukazujú potenciál súboru, ale čo je dôležitejšie, pri
práci na javisku sa stretnú všetci a majú možnosť spoznať sa. Okrem
možného odovzdávania skúseností či prelínania energie má takáto práca aj
dôležitý psychologický a psychohygienický rozmer. Na mojom vnímaní tohto
problému sa od roku 2013 nič nezmenilo. Čo sa zmenilo je moja vyťaženosť
v divadle. V ostatných pár rokoch sa na nedostatok príležitostí
a práce v divadle sťažovať nemôžem, skôr naopak. Ale, nesťažujem
si. Ako som bol býval povedal v onom rozhovore, čo má byť, to bude. Ak je
to teraz takto, tak to tak malo byť a ja som spokojný.
V roku 2010 ste založili kočovné bábkové divadlo Tyjátr. Vaším cieľom je prinavrátiť tradíciu kočovných bábkarov a komediantov. Prečo práve tento názov? A kde by sme mohli
uvidieť vaše predstavenia?
Myslím,
že dôvod voľby názvu je zrejmý. Slovný základ pre označenie divadla je
v mnohých jazykoch podobný (teatro, teatr, ťejátr, theatre) a starí
kočovní bábkari často používali podobu „tyjátr“ na označenie svojich produkcií.
Keďže v tomto divadle hrávam repertoár tradičného bábkového divadla tak, ako
ho hrávali bábkari na prelome 19. a 20. storočia, nechal som sa touto
podobou inšpirovať. Predstavenia je možné vidieť všade, kde o ne prejavia
záujem. Keďže ide o kočovné divadlo, často hrávam vonku, na jarmokoch či
podujatiach pod holým nebom. Samozrejme, pokiaľ je záujem, tak i vo
vnútri. V Nitre nemám stálu scénu, a tak hrávam vtedy, keď niekto
o predstavenie prejaví záujem.
Ste
zástancom klasického bábkového divadla s marionetami, alebo sa nebránite
aj novým formám – napríklad divadlu objektov?
Na uspokojenie a vybúrenie sa
s tradičnými marionetami mi bohato stačí Tyjátr. V ostatných
divadelných projektoch prijímam akúkoľvek výzvu, hrať bábkové, či, ak chcete,
figuratívne divadlo v akejkoľvek jeho podobe. Napokon, robím to už viac
ako tridsať rokov a každý nový titul je pre mňa výzvou bez ohľadu na to,
ako bude realizovaný. Takže, nebránim sa ničomu. A nikomu...
Predstavovali
ste si niekedy, že by ste sa na jeden deň stali bábkou? Ak áno, akou?
Nie, nepredstavoval. Ale často sa ako bábka
cítim, zvlášť keď nami ľudia, ktorým sme delegovali správu vecí verejných
a dobre im za túto prácu platíme, manipulujú, ako keby sme nemali vlastný
rozum, vôľu a cit. Ako keby sme boli bábky, ktoré môžu použiť
a zneužiť podľa vlastných potrieb a bez povinnosti zodpovedať sa nám
za svoje činy. Je na nás, aby sme si to vyprosili, vždy a všade, a
nenechali sa manipulovať ani jeden deň. Ak sa však pokúšam predstaviť si, akou
bábkou by som chcel byť z vlastne vôle, tak v pracovnom čase by som
chcel byť Smrtkou, ktorá je v tradičnom bábkovom divadle spravodlivá
a každému dá to, čo si zaslúži. A vo voľnom čase by som chcel byť
Spiaci Maharadža.
Moja
obľúbená otázka na záver: maňuška, alebo marioneta?
Moja obľúbená odpoveď na záver: bábka.
V akejkoľvek podobe či forme....
Gašpariáda, foto: sdn.sk
Gašpariáda, foto: sdn.sk
Kráska a zviera, foto: sdn.sk
O múdrom kokoškovi, foto: sdn.sk
Bolo nás päť, foto: sdn.sk
foto: tyjatr.sk
Ivan Gontko na festivale Monodráma, foto: monodrama.sk
Don Šajn, foto: monodrama.sk
Ivan Gontko na festivale Kremnické gagy 2017, foto: gagy.eu
foto: Marek Mucha
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára