20. ročník medzinárodného festivalu krajín V4 STRETNUTIE - SETKÁNÍ - SPOTKANIE - TALÁLKOZÁS, ktoré usporadúva Staré divadlo Karola Spišáka v Nitre, v utorok, 5. júna 2018, zahájilo svoj prvý deň. Najprv sme absolvovali históriu lietania s bábkami, potom sme sa stali rybníkom počas výcviku v detskom tábore Sokolie oko, neskôr sme sa stali svedkami chemicky vyrobeného dieťaťa, ktoré dostane chuť na svoju mamu, no a na záver sme zistili, že zvieracia farma nie je vôbec taká idylická, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Recenzie z festivalových predstavení píšem spolu s dramaturgičkou Starého divadla Karola Spišáka v Nitre, Petrou Babulícovou.
Vzniesť
sa nad zem, dotknúť sa oblakov a vidieť svet z vtáčej perspektívy –
o tom v detstve snívali mnohí z nás. Bábkové divadlo MárkusZínhás z maďarského mesta Pécs nás
prostredníctvom svojej inscenácie História
lietania prenáša do balóna, stíhačky či raketoplánu. Minimalistická
scénografia pozostávajúca z hnedého stola na kolieskach a umelej trávy podporuje myšlienku odlepiť
sa od zeme a dostať sa k nebesiam. Maďarský bábkový súbor využíva minimum
rekvizít funkčným spôsobom – napríklad vŕtačka s nastoknutým cédečkom
zastupuje lietadlo, veľká sivá lopta plní funkciu mesiaca.
Malé
bábky z bieleho látkového materiálu navrhli Gábor Pilári a Zsuzsanna
Vajda, ktorí ich aj animovali (spolu s Eszter Lili Pilári). Vďaka
látkovému materiálu sa stávajú telá bábok mimoriadne ohybnými - napríklad
dokážu sedieť s jednou nohou preloženou cez druhú, šplhať sa po strome,
alebo sa pridŕžať okrajov stola (s cieľom udržať sa). Technika vodenia je preto
mimoriadne pôsobivá. Inscenáciu dopĺňa
hudba v živom jazzovom rytme (Áron Pilári, Kornel D. Szabó, Zoltán Samu
Csernák), ktorá umocňuje atmosféru mizanscén (viacnásobné buchnutie do bubna
signalizuje nemotornosť, pomalé tóny klavíra zas túžbu lietať). História
lietania predstavuje bezbariérovú jazykovú inscenáciu, keďže jediným hlasovým
vyjadrovacím prostriedkom sa stávajú citoslovcia bábkoherca
a bábkoherečiek. To sa pozitívne prenieslo aj na detských divákov
v Štúdiu Tatra v Starom divadle Karola Spišáka v Nitre – naťahovali
ruky k bábkam, smiali sa nad ich neohrabanosťou a tajili dych pri
prskavkách.
Inscenácia
prechádzala vývinovým oblúkom – od pohybov na pevnej zemi, kedy bola myšlienka
na let v nedohľadne, až po vznášanie sa na mesiaci. Kto by si bol
pomyslel, že história lietania by mohla byť vďačným námetom na divadelné
spracovanie? Z tejto vzdušnej disciplíny sa v réžii maďarského
bábkového divadla MárkusZínhás stalo zábavné a kreatívne putovanie, ktoré
by na let raketoplánom či výletom na mesiac presvedčilo nejedného strachopuda.
Mirka
Mikulášove prázdniny, foto: Michal Lachkovič
Poľské divadlo Teatr Lalka
sa predstavilo s inscenáciou adaptácie známej knihy Reného Goscinny, Mikulášove prázdniny. Režisér Jakub
Krofta s autorkou adaptácie Máriou Wojtyszko v inscenácií kládli
dôraz na hravosť a spontánnosť detského konania a myslenia. Ten je
v protiklade s prísnym svetom dospelých, ktorí mnohokrát deťom
a ich svetu plného výmyslov a šibalstiev nerozumejú. Režijnú
koncepciu vynikajúco podporuje aj variabilná minimalistická scénografia Marka
Zákosteleckého. Scéna pozostáva zo šiestich drevených stolov, ktoré sa
v priebehu inscenácie menia od školskej lavice cez poschodové postele, stromy
či auto. Predstavenie je vďaka tejto premenlivosti dynamické a udržuje pozornosť
diváka aj napriek tomu, že pre jazykovú bariéru nie všetkému rozumie. Vďaka
nápaditej práci so scénou vznikajú komické situácie.
Krofta v inscenácii
využíva nielen bábky, marionety, ale aj živých hercov. Mimoriadne vtipná je
mizanscéna, počas ktorej sa menia marionety na živé postavy. Ako na javisko
postupne prichádzajú herci v identických kostýmoch, ako sú ich bábkové
„dvojičky“, navzájom si zamávajú. Komická je najmä veková disproporcia medzi
marionetami predstavujúcimi chlapcov a hercami v strednom veku, ktorí
ich stvárňujú. Hoci sú protagonisti evidentne fyzicky starší než ich javiskové
postavy, ich herectvo je detsky hravé, prirodzené a divák si časom túto
fyzickú nerovnováhu neuvedomuje a má pocit, že javiskové postavy sú
skutočne malí školáci vystrájajúci lapajstvá svojim rodičom či vedúcemu
v detskom tábore.
Každý z hercov po celý čas budoval
a zachovával osobitý charakter svojho javiskového hrdinu. Pan Rateau
v podaní Romana Holca je prísny, no zároveň mimoriadne komický táborový
vedúci družiny Sokolie oko, ktorý chce mať všetky deti pod kontrolou. No
väčšinou ich neustriehne a sám má počas nočnej hry v lese oveľa väčší
strach než jeho malý zverenci, ktorí mu stíhajú vystrájať nevinné šibalstvá.
Andrzej Pezyna ako Mikuláš je typickým lapajom, ktorý najčastejšie stojí za
všetkým „zlým“, čo chlapci vyvedú. Svojim výkonom zaujal Wojciech Stupínski
v postave korpulentného chlapca Paulina, ktorý po ceste do tábora plače,
ale postupne sa aj napriek svojmu „hendikepu“ s chlapcami spriatelil
natoľko, že nechcel ísť domov. Gwalbert Wojciecha Pateckiho je na prvý pohľad
„bifľoš s okuliarmi“, ktorý sa však tiež rád zapojí do lapajstiev spolu
kamarátmi. Kryspin Gregorza Feluśa chce veľmi zapadnúť do partie, no niekedy sa
nechtiac dostane do problémov. Herec vynikajúco využíva pri tvorbe svojej
postavy mimiku a grimasy.
Inscenácia Mikulášove prázdniny v podaní
hercov poľského divadla Teatr Lalka je vtipnou inscenáciou pre detského
i dospelého diváka. Tí skôr narodení si zaspomínali na časy, kedy sa
detských táborov zúčastňovali a deti sa s javiskovými hrdinami stotožnili a smiali sa na ich výmysloch.
Petra
Dieťa vyrobené z prášku
Prvou
inscenáciou, s ktorou sa na festivale predstavila Katedra alternatívneho a bábkového divadla DAMU Praha, bol Otesánek. Režisérka Františka Malasková
je zároveň aj autorkou výtvarnej zložky. K rozprávke Otesánek pristúpila
osobitým a inovatívnym spôsobom. Mama si ho „vyrobila“ z prášku
z reklamy, ktorá ženám sľubovala, že už nikdy nebudú samy. Zmiešala všetko
podľa návodu, ktorý jej zaslali. Po dôkladnom zmiešaní všetkých ingrediencií
zmes zapálila a vznikol z nej malý čierny „konárik“, ktorý sa zmenil
na čiernu amorfnú bytosť a mimoriadne rýchlo rástol.
Mama sa o neho
spočiatku s láskou starala, neskôr začala mať pochybnosti sama o sebe
a napokon sa začala svojho „vypáleného“ potomka báť. Ako už anotácia
(„Mama som hladný!“) predznamenala, Otesánek je doslova nenažranec. Žerie
všetko. Absolútne všetko. Aj nábytok. Keď vyskočila obrovská čierna bytosť z postieľky,
bolo jasné, že nezostane len pri jedení neživých vecí. Napokon zje aj matku –
Otesánek ju celú pohltil vo svojich útrobách.
Študenti 2. ročníka KALD DAMU
poňali tému Otesánka svojským spôsobom. Cez tému osamelej ženy, ktorá túži po
dieťati tak veľmi, že si ho zaobstará netradičným spôsobom, čo sa jej napokon
stalo osudným.
Petra
George Orwell v románe Zvieraca farma kritizuje totalitný režim, pričom si
za miesto deja vyberá netradičné miesto - farmu pána Jonesa. Zvieratá na
základe impulzu kanca Majora vyženú svojho pána, pričom sa vedenia farmy ujmú
kance Snehuliak a Napoleon. To, čo je na začiatku vykreslené v optimistických
farbách (veselé spolunažívanie, radosť z práce, nové pravidlá) sa však postupne
mení na falošnú hru, ktorej jediný cieľ spočíva v hromadení moci prítomných
prasiat. Autor tu vynikajúcim spôsobom vykresľuje vlastností ľudí, premietnutých na konkrétnych zvieratách, a tiež to,
čoho všetkého sú schopné. Ak si k tomu pripočítame súčasnú spoločenskú
situáciu, uvedomíme si, že niet výstižnejšieho diela, ktoré by poukazovalo na
kritiku politickej moci. A práve to môže predstavovať jeden z hlavných dôvodov,
prečo sa Staré divadlo Karola Spišáka v
Nitre rozhodlo pre
dramatizáciu tohto slávneho románu pod názvom Farma zvierat.
Režisér Peter Chmela volí také výrazové prostriedky, v ktorých sa jasne odzrkadľuje prostredie farmy. Vidíme to napríklad vtedy, keď Napoleon kŕmi zvieratá - zo sáčku im do papúľ vhadzuje burizóny. Mnohým zvieratám vypadávajú z papúľ na zem, z ktorej ju následne lížu. Žranie jabĺk u prasiat nadobúda na scéne naturálnu podobu - bábkoherci si na striedačku odhrýzajú veľké kusy, ktoré rýchlo prehĺtajú (a občas aj vypľúvajú). Chmela sa nebojí riskovať, čo môžeme vidieť vo využití videokamery, prostredníctvom ktorej Havran (Miroslav Bakura) spolu s Mačkou (Henrietou Kollárikovou) snímajú zábery diania na scéne. V niektorých mizanscénach dokonca vystupujú ako reportéri komerčnej televízie, ktorí sa zvierat pýtajú na ich pracovnú (ne)spokojnosť.
Scéna, ktorú pre
nitrianske divadlo navrhla Zuzu
Hudek, predstavuje typickú farmu na dedine. Na pravej strane javiska
vidíme kôpku slamy, za ktorou sa týči maketa dreveného domu. Na ľavej strane je
prítomná drevená búda na kolieskach, ktorá má viacero využití - slúži nielen
ako konský záprah, ale predstavuje aj priestor, na ktorom sa odohrávajú útoky.
Zvieratá a samotný farmár predstavujú v týchto mizanscénach malé drevené makety, ktoré sú
prostredníctvom videokamery snímané
na obrazovkách.
Zuzu Hudek sa
tiež postarala o vytvorenie
kostýmov a masiek. Kostýmy bábkohercov jasne odzrkadľujú konkrétne
zvieracie prototypy - Sliepka v
podaní Martiny Slobodovej má na sebe pásikavé tričko bez ramienok,
červeno-bielu-žltú strapcovú sukňu. Celkový výzor umocňujú rukávy s pestrofarebnými strapcami a
svetlohnedá čiapka s oranžovým chocholom. Zvieracia Farma Starého divadla
Karola Spišáka v Nitre je určená pre divákov od pätnástich rokov. Upriamuje pozornosť na to, ako
rýchlo sa človek stáva bábkou v rukách tých, ktorí pociťujú smäd po moci. Na
začiatku sú prísľuby plné ambícií, na ktorých nenájdeme žiadne pochybnosti.
Postupom času sa však z prísľubov stávajú iba abstraktné pojmy. Kde sa podela čestnosť? Morálka? Dodržanie
sľubu? A dokedy budeme iba bábkami v rukách tých, ktorí si svoju
moc vybudovali na klamstvách a zamlčaných pravdách?
Mirka
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára