foto: SND
Študovali ste scénografiu na VŠMU
v ateliéri pána profesora Milana Čorbu a Jozefa Cillera. Ako
s odstupom času vnímate študentské obdobie? Čo cenné ste sa naučili od
svojich pedagógov?
Študentské
obdobie na VŠMU bolo pre mňa jedno z najkrajších období života - zvlášť
počas štúdia na Katedre scénografie a kostýmového výtvarníctva pod vedením
takých úžasných osobností, akými boli profesor Milan Čorba a profesor
Jozef Ciller. Vnímala som ich ako ,,renesančných“ ľudí, ktorí vo mne zanechali
obrovský rešpekt nielen k nim, ale aj k remeslu, ktoré ovládali. Naučila
som sa rešpektovať túto prácu, ktorá si vyžaduje veľa vedomostí
a presností, a ktorá aj napriek pomyselnej ,,slobode“ vyžaduje lásku
a pokoru. Vždy budú mojimi vzormi!
Pamätáte si na váš prvý kostýmový
návrh?
Kreslila
som odmalička – boli to, samozrejme, rôzni princovia a rôzne princezné. Dodnes
ich mám odložené. Neskôr sme na Strednej umeleckopriemyselnej škole
v Bratislave, odbor textil, robili pod taktovkou profesora K. Pichlera
návrhy odevov. Až na VŠMU sme navrhovali kostýmové návrhy k školským
predstaveniam. Mojou prvou kostýmovou realizáciou boli návrhy do mojej diplomovej
práce k hre Ivona – princezná burgundská v divadelnom štúdiu.
Na čo ako kostýmová výtvarníčka kladiete
najväčší dôraz?
V prvom
rade sa snažím klásť dôraz na perfektnú komunikáciu s režisérom, ktorému
prezentujem svoje kostýmové návrhy. Chcem, aby to, čo po spoločnej dohode
vytvorím a nakreslím, reflektovalo režijný zámer, charakter postavy,
a rovnako aj herca, ktorý bude nosiť kostým. Okrem toho chcem, aby návrh
svojím estetizmom konvenoval aj divákovi.
Do akej miery je pre vás dôležitá kontrastnosť
vo farbách?
Tento
moment závisí od toho, aký zvolím koncept pri navrhovaní daných kostýmov.
Niekedy koncept zámerne postavím na výraznom farebnom kontraste, napríklad
čierna a biela, alebo naopak – pracujem len s čistou monochrónnou
farebnosťou. Kombinujem napríklad púdrové odtiene farieb. Všetko závisí od
celkovej koncepcie – aj spolu so scénografiou. Kontrast farieb vytvára napätie,
dáva veci do protikladov. Naopak, monochrónnosť farieb určitým spôsobom vzťahy
na scéne dokáže upokojiť.
Prednášky z Kostýmovej tvorby od
profesora Milana Čorbu sú jednou z mojich najobľúbenejších kníh. Vy ste to
asi vnímali intenzívnejšie, keďže vás pán Čorba učil. V čom je podľa vás
publikácia jedinečná?
Kostýmová
tvorba profesora Čorbu je jedinečným a prínosným druhom literatúry nielen
pre výtvarníka-scénografa, ale aj pre študentov výtvarných škôl, ako aj pre
laického čitateľa. Publikácia nabáda k uvažovaniu ohľadom odievania, čerpá
z dejinných súvislostí, nabáda k analytickému uvažovaniu o odeve
a neskôr aj o divadelnom kostýme.
Ktoré faktory považujete pri tvorbe
divadelného kostýmu za najdôležitejšie?
Kostým,
ktorý navrhnem, by mal spĺňať tie atribúty, ktoré som uviedla vyššie. Potrpím
si na to, aby kostým, ktorý navrhnem, vyzeral rovnako aj na hercovom tele. Je
pre mňa dôležité, aby si herec osvojil mnou navrhnutý kostým a aby preňho
nebolo utrpením nosiť ho na scéne.
Stalo sa vám už niekedy, že herec,
ktorý si obliekol vami navrhnutý kostým, dostal inšpiráciu pri svojej tvorbe?
Do akej miery formuje kostým hereckú tvorbu?
Je
pre mňa veľkou cťou, keď sa herec cíti v mojom kostýme spokojne a keď po
kostýmovej skúške ,,zapne“ svoj charakter divadelnej postavy. Kostým vo veľkej
miere ovplyvňuje herecký prejav.
Čím je podľa vás divadelný kostým výnimočný?
Pre
mňa je divadelný kostým výnimočný tým, že ako ,,druhá koža“ dotvára pre herca
atmosféru, ktorú následne oživí slovom, gestom, tancom, úsmevom. To je to čaro
okamihu, ktoré zažívame len v divadle.
Javiskové svetlo dokáže vytvoriť
náladu, umocniť atmosféru. S ktorými farbami sa najlepšie pracuje
v súčinnosti so svetelnou technikou?
Svetlo
je úžasný fenomén v divadle, ktorý vytvára atmosféru danej scény. Svetlo
akcentuje, podčiarkuje, zjemňuje, provokuje...Svetlo považujem za jeden
z najdôležitejších momentov v celom divadelnom predstavení. Farby
svetla majú iné fyzikálne vlastnosti ako tie z farebnej škály, takže ich vlastnosti
vytvárajú čarovné okamihy.
Ktoré farby obľubujete? Či už
v pracovnom, alebo v súkromnom živote?
Mám
rada skoro všetky farby. Inšpirujú ma, veľmi rada sa nimi obklopujem, rada
s nimi experimentujem, kombinujem ich, niektoré zvýrazňujem, iné
potláčam...V osobnom živote ich často vnímam podľa momentálnej nálady, životnej
situácie, alebo či je vonku dážď, alebo slnko. Milujem čiernu, bielu, niekedy
červenú, v interiéri žltú, tyrkysovú.
Existujú zaužívané pravidlá pre
kombinovanie farieb? Ktoré farby sa vzájomne dopĺňajú a ktoré, naopak,
nie?
Pravidlá
kombinácie farieb existujú – sú to presné pravidlá v hierarchii farebného
spektra. Sú konkrétne farby, ktoré vo farebnom spektre stoja oproti sebe, ako
farby kontrastné/komplementárne: čierna-biela, červená-zelená, fialová-žltá,
modrá-oranžová. Ich zmiešaním vzniká šedá a pridaním bielej farby vznikajú
ich svetlé odtiene. Naopak, zmiešaním čiernej ich tmavšie odtiene...Takto sa
miešajú farby v textilnom priemysle. Samozrejme, takéto miešanie farieb je
odlišné, napríklad, od miešania farieb pri svietení. Pri tvorbe pracuje
výtvarník buď so škálou základných farieb a ich odtieňov, alebo naopak –
pracuje len s čistými odtieňmi týchto farieb, ktoré navzájom kombinuje.
Ako vnímate gýč? Myslíte si, že
z hľadiska scénografie môže byť inšpiratívny nielen pre tvorcov, ale aj
pre divákov?
Vo
výtvarnom umení boli zaužívané umelecké ,,kánony“ počas historických období,
ktorými sa charakterizovala krása, ideál, harmónia. Ak sa časom z týchto
pravidiel porušilo či narušilo, bolo to považované za niečo ,,iné“,
neprístupné, neestetické, často aj neslušné – tak vznikol gýč, ktorý
nekonvenoval danému estetizmu. Myslím si, že gýč je tiež otázkou subjektívneho
vkusu, vnímania estetiky či krásna. Ja osobne dávam slobodu aj gýču, ktorý
možno presne pomenúva danú situáciu – prípadne ju paroduje a dáva tým
priestor na zamyslenie.
Môže byť podľa vás krása objektívna,
alebo je to vždy vec subjektivity?
Myslím
si, že pohľad na krásu je vždy veľmi subjektívny. Na tému krásy boli, sú
a budú vedené vždy nevyčerpateľné diskusie.
Máte obľúbenú epochu v dejinách
krásy, ktorá vás inšpiruje? (staroveké Grécko, stredovek, impresionizmus, art
deco...)
Milujem
históriu – rada sa vzdelávam. Patrí to k výbave kostýmového výtvarníka.
Mám rada presahy histórie, jej súvislosti, to, čím je inšpiratívna...Fascinuje
ma obdobie renesancie, secesie, ale obdivujem aj súčasnosť.
Umberto Eco vyslovil v Dejinách
krásy zaujímavú otázku, na ktorú stále hľadám odpoveď. Do akej miery krásne
zobrazenie škaredosti nerobí zo škaredosti niečo úchvatné? Čo si o tom
myslíte?
Krása
je tiež relatívny pojem, každý z nás má na krásu iný pohľad, a to je
na tom úžasné. Máme rôznu optiku na krásu, ale aj na škaredosť. Kde sú ich
hranice?
baletná rozprávka Z rozprávky do rozprávky, SND, foto: Peter Brenkus
baletná rozprávka Z rozprávky do rozprávky, SND, foto: Peter Brenkus
Spievajúci dom, SND, foto: Ctibor Bachratý
opera Výlety páně Broučkovy, Národní divadlo Praha, foto: Patrik Borecký
Podivný prípad so psom, DAB v Nitre, foto: Jakub Gulyás
Hamlet, Štátne divadlo Košice, foto: sdke.sk
Opona hore, Divadlo Aréna, foto: Peter Chvostek
Medzi nebom a zemou, Divadlo Aréna, foto: slavadaubnerova.com
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára