foto: Braňo Konečný
Lukáš
Brutovský už počas štúdia divadelnej réžie na VŠMU v Bratislave prejavil
záujem o inscenovanie ruskej klasiky (Smrť Tarelkina, Výnosné miesto, Letní
hostia). Za inscenáciu Výnosné miesto bol dokonca v roku 2012 nominovaný
na prestížne ocenenie DOSKY v kategóriách Najlepšia réžia sezóny
a Objav sezóny. Brutovského záujem o ruskú klasiku neutíchol ani po
skončení školy – jedným z príkladov je inscenácia Hráči, ktorú naštudoval
s umeleckým súborom Slovenského komorného divadla v Martine
v roku 2016.
Nikolaj
Vasilievič Gogoľ v komédii Hráči opisuje
príbeh deviatich mužov, ktorí v hotelovej izbe vášnivo diskutujú
a hrajú karty. Ide o zobrazenie sveta plného cynizmu, hier a podvodov. Moc
po peniazoch a materiálnych statkoch je stále aktuálnou otázkou aj
v 21. storočí, čomu nasvedčuje aj samotná scénografia Jozefa Cillera.
Javiskový priestor je vyčistený od prebytočných rekvizít, a umiestnením
základného inventáru v hotelovej izbe (dva stolíky, stoličky, poháre, dvere)
poukazuje Ciller na strohosť a formálnosť sveta hotelov. Dominujúcou
farbou je sivá, ktorá v niektorých
odtieňoch prechádza až do čiernej, čo v kontexte hry môžeme vnímať ako
prvok, prostredníctvom ktorého sa poukazuje na negatívnu silu moci. Tomu
nasvedčujú aj kostýmy Martina Kotúčka – hráči majú sivé saká s nohavicami
v rovnakej farbe, biele a modré košele s kravatami, ktoré pripomínajú
svet pôžičiek a bánk. Hudba (ostré tóny elektrickej gitary) je prvkom
umocňovania atmosféry - využíva sa po ukončení každého dejstva, pričom jej
ostré tóny odkazujú na surovosť materiálneho sveta. V dôsledku príliš dlhých dialógov však zlyhával samotný temporytmus inscenácie – po dobre
,,rozohratom“ úvode akoby sa Hráči ,,zasekli“ na jednom mieste. Lukáš Brutovský
urobil veľký skok v spôsobe budovania napätia. Tento menší
nedostatok však inscenácii výraznejším spôsobom neublížil.
Brutovský
chcel minimalistickou scénografiou upriamiť pozornosť na to, kam až dokáže
priviesť človeka túžba po peniazoch. To viedlo k ďalšiemu logickému kroku,
a to vysunutiu hereckej zložky do popredia. Herci stvárňujúci hráčov
využívajú širokú škálu výrazových prostriedkov, aby dodali svojim postavám charakter. Napríklad Daniel Žulčák stvárňujúci Švochneva prežúva počas hrania kariet cigaretu, spieva ruské ľudové piesne a svoje dlhé nohy predvádza počas rozcvičky pred ďalším kolom kariet. Na jednej strane je Žulčákov Švochnev nebojácny, no
v okamihu, keď naňho Glov mladší (Tomáš Mischura) vytasí zbraň, schová sa
za iného hráča. Tomáš Mischura vytvára impulzívny typ postavy prostredníctvom
zmien hlasových polôh (vreskot, šepkanie, šialený smiech) a práce
s telom (splašené otočky, roztrasené kolená). Práve tieto dve postavy,
Glov mladší a Švochnev, vyznievajú v kontexte celej inscenácie
najkomickejšie. Mladá generácia hercov martinského divadla predvádza solídne herecké
výkony, v ktorých badať vyváženú mieru dôvtipu, elegancie a cynizmu.
Režisérovi
Lukášovi Brutovskému sa podarilo pretlmočiť posolstvo o inscenácii priamo
k divákovi. Prostredníctvom svojej interpretácie Gogoľových Hráčov
poukazuje na to, ako nás dokážu zaslepiť peniaze, a že sa kvôli stále väčšej
a väčšej materiálnej túžbe skôr či neskôr chytíme do vlastnej pasce.
Brutovského Hráči sú skvelou sondou ľudských charakterov, pre ktorých je podvod
životnou náplňou. Táto inscenácia má tak v kontexte súčasnej spoločenskej
situácie nezastupiteľné miesto.
foto: Braňo Konečny
foto: Braňo Konečný
foto: Braňo Konečný
foto: Braňo Konečný
foto: Braňo Konečny
Preklad: Ľubomír Vajdička
Dramaturgia: Róbert Mankovecký
Scéna: Jozef Ciller
Kostýmy: Martin Kotúček
Hudba a réžia: Lukáš Brutovský
Obsadenie: Marek Geišberg, Tomáš Grega, Daniel Žulčák, Jaroslav Kysel, Ján Kožuch, Tomáš Mischura, Michal Gazdík, Tomáš Tomkuljak, Karol Čičmanec
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára