sobota 23. septembra 2017

Hľadanie šťastia v pušnom prachu

Právo na šťastie, foto: Ctibor Bachratý

Právo, sloboda, identita, domov, korene, rešpekt, úcta...Medzinárodný festival Divadelná Nitra vstúpil do roku 2017 s témou základných životných hodnôt. V otváracom predstavení PRÁVO NA ŠŤASTIE sa predstavila divadelná skupina The Nature Theater of Oklahoma z USA spolu s medzinárodnou tanečnou skupinou EnKnapGroup Iztoka Kovača z Ľubľany. Inscenácia bola špecifická z viacerých hľadísk.

Koncepcia, text a samotná réžia vznikla pod taktovkou Kelly Cooperovej a rodáka zo Skalice, Pavla Lišku, ktorý žije a tvorí v Spojených štátoch amerických. Spolu s Cooperovou stoja za vznikom The Nature Theater of Oklahoma. Obaja režiséri majú bohaté skúsenosti v umeleckej oblasti - napríklad viedli kurzy performancie v P.A.R.T.S. v Bruseli, workshopy v Hamburgu a dokonca učili aj na Nórskej divadelnej akadémii. Tanečná skupina EnKnapGroup Iztoka Kovača z Ľubľany priniesla na nitrianske dosky tanečníkov zo Švédska, Chorvátska, Slovinska, Veľkej Británie, Belgicka a Maďarska. Temperament performerov sa výrazným spôsobom preniesol aj na dosky Divadla Andreja Bagara v Nitre v piatok, 22. septembra 2017.

Inscenácia je zaujímavá z niekoľkých dôvodov. Performeri tu totiž, nezávisle od seba, prinášajú osobné výpovede, ktoré sú v niekoľkých scénach prerušované výstrelmi z pištole. Práve tento dramatický prvok následne odštartuje sériu fingovaných útokov jednotlivých aktérov. Facky a kopance do brucha si vymieňajú všetci na pódiu, čím vzniká pôsobivý domino efekt. Navyše, toto všetko sa odohráva vo westernovom bare, v ktorom nechýba fľaša alkoholu, pult či drevené stoly so stoličkami. Barová atmosféra je výborne zachytená hlavne na začiatku inscenácie, keď jeden z performerov stojí otočený chrbtom k divákom, ale zároveň tvárou k barmanovi. Ich komunikáciu tvorí posúvanie poháru po pulte, ktoré sa miestami mení na klzkú naháňačku trojice barman, hosť a pohárik.

V druhej polovici inscenácie sa westernový bar mení na bojové pole v Iraku, čo súvisí so zmenou témy. Zatiaľ, čo v prvej polovici sa stáva barman iba tichým pozorovateľom a zapisovateľom príbehov, tak už v druhej polovici sa stáva hlavnou postavou, ktorá oboznamuje divákov so svojím scenárom. Divák má tak v priamom prenose možnosť vidieť ,,scenár v pohybe", čo súvisí aj s väčšou dynamikou inscenácie a množstvom tanečných čísel. Kým na začiatku je barový pult miestom, kde si barman zapisuje príbehy a nalieva alkohol, tak v druhej časti inscenácie sa pult mení nielen na pódium v Iraku, ale aj na stenu, za ktorou sa nachádzajú telá zranených tanečníkov.

Práve scénograficky naznačené bojové pole v Iraku silne odkazuje na to, koľko amerických snov už stroskotalo. Spolupráca americkej divadelnej skupiny spolu s medzinárodnou účasťou tanečníkov prinieslo na Divadelnú Nitru viacero otázok. Kto má vlastne právo na šťastie? Čo všetko sa skrýva za týmto zdanlivo príjemným názvom? A čo je to vlastne šťastie? Keď tanečník predstúpi pred dav, no s vedomím, že riskuje vlastný život? Keď v snahe splniť si sen priloží pištoľ k hlave človeka? Keď sa premení na kabaretnú tanečníčku a vystúpi pred vojakmi v prítomnosti pušného prachu? 

Inscenácia otvára bazén otázok, v ktorom sa môžete, ale aj nemusíte utopiť. Ide len o to, či prijmete autorov hravý spôsob hľadania šťastia, v ktorom sa miešajú vysoké žánre s nízkymi, alebo sa na celú inscenáciu budete pozerať ako na kovbojský zápas. Jedno je však viac než isté - hľadania svojho šťastia na nevzdáte. (Samozrejme, na rozdiel od niektorých divákov, ktorí to šťastie išli radšej hľadať mimo divadelných priestorov.)

Právo na šťastie, foto: Ctibor Bachratý

Právo na šťastie, foto: Ctibor Bachratý

Právo na šťastie, foto: Ctibor Bachratý

Právo na šťastie, foto: Ctibor Bachratý

Právo na šťastie, foto: Ctibor Bachratý
Právo na šťastie, foto: Ctibor Bachratý

Koncept, text a réžia: Pavol Liška, Kelly Cooper
Tvorcovia a performeri: EnKnapGroup: Luke Thomas Dunne (Veľká Británia), Ida Hellsten (Švédsko), Bence Mezei (Maďarsko), Lada Petrovski Ternovšek (Chorvátsko), Jeffrey Schoenaers (Begicko), Ana Štefanec (Slovinsko)
Svetelný dizajn, inšpicient: Luka Curk
Kostýmový dizajn: Katarina Škaper
Realizácia kostýmov: Atelje d.o.o.
Režisér skúšok: Tanja Skok
Technická realizácia: Španski Borci/EN-KNAP Technical Team
Výkonný producent: Karmen Keržar
Produkcia: EN-KNAP Productions
Koprodukcia: Theatre de la Ville, steirischer herbst

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára