nedeľa 1. januára 2017

Zalistuješ si v Kostýmovej tvorbe?

foto: theatre.sk

Keď som minulé leto navštívila Poprad, nemohlo sa to zaobísť bez návštevy kníhkupectva. Automaticky som išla k divadelnej sekcii, kde som si prezrela niekoľko knižných titulov. Zrak sa mi zastavil na Kostýmovej tvorbe. Vytiahla som ju z osídlia ostatných kníh a pocítila váhu jej slov (doslovne povedané, pretože má 241 strán). Už na prvý pohľad ma zaujala grafickým spracovaním. Od ostatných titulov sa vymyká z priemeru predovšetkým svojou brožovanou väzbou s rozmermi 165x245 mm. Publikácia váži 570 gramov a pripomína tak vysokoškolský zošit poctivej študentky, ktorá si na prednáškach zapisuje všetky dôležité informácie. V kníhkupectve som si ju zbežne prelistovala (aby som nekupovala mačku vo vreci) a napokon s ňou odkráčala k pokladni. Keď som potom cestovala vlakom do Tatranskej Lomnice a začala ju čítať, chlapec sediaci vedľa mňa sa ma spýtal: ,,Ty si herečka?" So smiechom som mu odvetila: ,,A vyzerám tak?" A on že: ,,A čojaviem?" Napokon som sa mu priznala, že herectvo síce neštudujem, ale mám rada svet divadla. Potom som sa vrátila ku knihe. Oprava - chcela som sa vrátiť, no po niekoľkých minútach sa ma ten chlapec spýtal: ,,Svetlo je na scéne dôležité, nie?" To ma tak rozosmialo, že som mala čo robiť, aby som nespadla zo sedadla. Až v penzióne, na pohodlnom gauči, som sa naplno ponorila do riadkov a začala sa pomaličky vnárať do hlbín kostýmovej tvorby.

Čo kniha ponúka?

Kostýmová tvorba je odborná publikácia, ktorú vydal Divadelný ústav v roku 2009. Publikácia obsahuje prednášky popredného slovenského kostýmového a scénického výtvarníka Milana Čorbu, ktorý na Vysokej škole múzických umení v Bratislave vyučoval Kostýmovú tvorbu, Hmotnú kultúru a Duchovnú a hmotnú kultúru. Kniha je po obsahovej stránke systematicky a prehľadne rozčlenená do troch tematických okruhov. Každý okruh predstavuje prednášky na danú tému. Postupuje sa chronologicky - od histórie odevov až k ilustráciám kostýmov. To hlavné, čo publikácia ponúka, sú cenné myšlienky pána Čorbu z oblasti kostýmovej tvorby. Je dôležité podotknúť, že sa prostredníctvom týchto prednášok nesnaží rozoberať tvorivú činnosť, ale primäť študentov k produktívnemu mysleniu

Prečo sa túto knihu oplatí prečítať?

Ak patríte k priaznivcom divadelných kostýmov a fascinuje vás zrod látok na javisku, potom je pre vás táto publikácia ako stvorená. V akom vzťahu by mali byť herec a kostýmový výtvarník? Akú úlohu zohráva symbolika farieb? Kniha odkrýva nielen tajné zákutia látok, ale aj myslenia. Čo sa týka mňa, rozšírila som si vďaka nej obzory, pretože som sa dozvedela veľa cenných poznatkov o divadelnom kostýme. Garantujem vám, že pri najbližšej návšteve divadla sa budete pozerať na divadelný kostým úplne inak. :)

Komu by som knihu odporučila?

V predslove sa píše, že publikácia má slúžiť ako študijná pomôcka pre študentov umeleckých odborov. Ďalej sa uvádza, že je určená odbornej verejnosti, ale aj čitateľskej obci, ktorá inklinuje k divadelným kostýmom. Knihu by som odporučila všetkým tým, ktorí sa zaujímajú o divadlo a výtvarníctvo, pretože v nej môžu nájsť tvorivé impulzy a nové spôsoby realizácie. Mňa táto publikácia obohatila po vnútornej stránke v tom zmysle, že som prenikla do tajov zákonitostí divadelného kostýmu, zistila som, akú dôležitú úlohu zohráva farba, akú úlohu v tom všetkom hrá herec...Keby som to mala všetko rozpísať, sedela by som tu do rána, a tak vám na záver napíšem už len jednu vetu: Vstaňte a pozvite Kostýmovú tvorbu na rande. 

P.S.: Zaujala vás publikácia? Objednať si ju môžete tu.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára