Milí čitatelia,
v dnešnom článku vám prinášam analýzu divadelnej inscenácie Sissi (Úteky Alžbety Rakúskej), ktorú som napísala v minulom semestri. Každý z nás si vybral dve inscenácie, ktoré analyzoval z hľadiska výtvarného riešenia (scéna, kostýmy), nakoľko predmet bol zameraný práve na túto divadelnú zložku. O tom, čím ma Sissi zaujala, sa môžete dočítať v nasledujúcich riadkoch. :)
Inscenáciu Sissi (Úteky Alžbety Rakúskej) uviedla Činohra SND v Bratislave počas sezóny 2015/2016, kedy slovenskí režiséri režírovali zahraničné tituly a naopak, zahraniční režiséri naštudovali nové hry našich domácich prozaikov, alebo dramatizácie slovenských prozaických diel. Viliam Klimáček napísal špeciálne pre SND životopisnú drámu o cisárovnej Alžbete Bavorskej. Autor spracúva život Sissi od prvých rokov manželstva s cisárom Františkom Jozefom I. až po jej predčasnú smrť. Jednotlivé obrazy síce poukazujú na chvíle radosti a trápenia, ktoré cisárovná prežíva, no vo výslednom inscenačnom tvare absentuje základný dramatický konflikt, ktorý sa výrazným spôsobom podieľa na vláčnom tempe a nedostatočne motivovanom charaktere javiskových postáv. Režisérka maďarského pôvodu Eszter Novák zachováva štruktúru Klimáčkovho textu písaného podľa obrazov bez chronologickej nadväznosti. V dôsledku toho pristupuje k jednotlivým obrazom ako k samostatným celkom, čo sa, prirodzene, odzrkadľuje aj v scéne Jozefa Cillera.
Scénickému riešeniu dominuje stará mapa Rakúsko-Uhorska, vďaka čomu je vyriešená otázka kontextu zobrazovanej doby. Táto mapa funguje nielen ako prvok, ktorý zasadzuje inscenáciu do dobových súvislostí. Postupným zrolovaním umožňuje vyprázdniť scénu, poukázať tak na nekonečnosť tmavého priestoru a vytvoriť nové scénické obrazy. Režisérka Novak spolu so scénickým výtvarníkom Cillerom pracujú aj s horizontom sály SND – balkónmi na pravej a ľavej strane. Na jednej strane predstavujú miesto, kde Sissi s Franzom mávajú ľudu, no Franz sa tam dozvedá aj o spolupráci svojho syna Rudolfa s kontroverzným časopisom a cisárovná Žofia rozpráva o povinnostiach Sissi ako matky. Táto scénická rekvizita plní predovšetkým spoločenskú funkciu a podčiarkuje atmosféru rakúsko-uhorskej monarchie. Okrem toho vzniká aj o kontrast medzi monarchiou (balkón) a ľudom (publikum).
Z hľadiska scénického priestoru inscenátori zaujímavým spôsobom vytvárajú portrét Kataríny Schratt, ktorý dostáva Franz od Sissi. Namiesto klasického, namaľovaného obrazu sa najprv spustí zrkadlový rám, do ktorého vstúpi Gabriela Dzuríková v úlohe Schrattovej. S pohľadom upreným nahor a zdvihnutými rukami pózuje. Následne sa vôkol nej zoskupia členovia cisárskeho dvora, ktorí obdivujú jej krásu. Priamo pred očami divákov tak vzniká živý obraz. Dôležitou scénickou rekvizitou je aj kreslo, ktoré plní niekoľko funkcií. Predstavuje miesto, kde vedie Sissi intímne rozhovory spolu so svojou dvornou dámou Idou. Kreslo však nesymbolizuje len dôvernú atmosféru – keď na ňom Žofia postupne umiera, stáva sa prostriedkom ukončenia určitej životnej etapy, a s tým súvisiacej zmeny. Príchod na grécky ostrov Korfu, ktorý cisárovná s obľubou navštevuje, je v scénickom riešení znázornený prostredníctvom postupne sa spúšťajúceho rebríka s rovnými doskami, o ktoré sa cisárovná opiera. V súčinnosti s tmavomodrým osvetlením vzniká atmosféra morskej plavby.
Vďaka
historizujúcim kostýmom Petra Čaneckého vyniká tmavá scéna javiska. Pre
cisárovnú Sissi navrhol niekoľko farebne odlišných kostýmov, ktoré zároveň reprezentujú
odlišné etapy jej životnej cesty. Všimnúť si to môžeme už na začiatku
inscenácie, keď cisárovná (Táňa Pauhofová) cvičí v telocvični
v krátkom bielom úbore. Farba v tomto kontexte poukazuje na jej
čistotu, nevinnosť – nie tak dávno sa stala manželkou Františka Jozefa I.
Kostýmový výtvarník okrem toho zvýrazňuje dva póly jej osobnosti – mladosť
a postupne sa rodiacu ženskosť. Zároveň nám táto farba ponúka aj ďalšiu
zaujímavú interpretáciu – cisárovná je do nej zahalená v súkromí, t. j. v telocvični,
počas ranných úprav spojených s česaním vlasov, či v posteli. Dlhá
biela košeľa tvorí znamenitý kontrast s tmavomodrou scénou, pričom jej
hrdé držanie tela a zomknuté pery poukazujú na čistotu a cnosť, ktorú
si chce cisárovná zachovať. Ako manželka cisára nosí na verejnosti
reprezentatívny odev v duchu jej spoločenského postavenia. Ako jeden
z príkladov môžeme uviesť mizanscénu poľovačky s grófom Andrássym. Kostýmový
výtvarník navrhol fialový klobúk so závojom, červené sako, vejár rovnakej farby,
biele rukavičky a sukňu, ktorá pripomína nadýchanú šľahačku. Je dôležité
upriamiť pozornosť na skutočnosť, že vejár nie je iba scénickým prvkom, ale je
aj prostriedkom, prostredníctvom ktorého Sissi flirtuje, pričom v určitých
okamihoch zaň skrýva svoju tvár. Červená farba teda nesymbolizuje len jednu
z národných farieb Uhorska, ale aj Sissinu vášeň ku grófovi Andrássymu.
V druhej
časti inscenácie dominuje čierna farba. Kostýmový výtvarník takýmto spôsobom
zvýrazňuje Sissin žiaľ, prameniaci zo samovraždy syna a čoraz
stiesňujúcejšieho pocitu na kráľovskom dvore. Peter Čanecký k tejto farbe
pristupuje tvorivo aj v spolupráci so scénickými prvkami. Nadýchané čierne
šaty má Sissi na pohrebe Rudolfa spolu s klobúkom a závojom rovnakej
farby. Na dovolenke na gréckom ostrove Korfu už chýba závoj, no pribúdajú
čierne čipkované rukavičky a dáždnik rovnakej farby. Peter Čanecký
v súvislosti s javiskovou postavou Sissi kladie dôraz na detaily, na
základe ktorých vieme definovať priestor, v ktorom sa Sissi pohybuje
(pohreb vs. pobyt na Korfu).
Čo
sa týka ostatných javiskových postáv, tak kostýmový výtvarník ich taktiež
farebne rozlišuje. Tento rozdiel si môžeme všimnúť napríklad pri sivých
dobových kostýmoch dvoranov. Sivá v tomto kontexte znázorňuje nielen
uniformitu, ale aj moc, ktorou oplývajú – na cisárovnú vytvárajú nátlak, keďže
jej znemožňujú akýkoľvek slobodný pohyb, sledujú ju na každom kroku, ohovárajú.
Čanecký ich prostredníctvom kostýmového riešenia a zvolenej farby
pripodobňuje k malým a škodlivým myšiam na cisárskom dvore.
Vyzývavosť, sebavedomie a teatrálnosť kostýmový výtvarník realizuje
prostredníctvom javiskovej postavy Kataríny Schratt, herečky Burgtheatra
(Gabriela Dzuríková). Nadýchaným sýtožltým kostýmom, ktorý má oblečený
v spoločnosti cisára Františka Jozefa I. (Tomáš Maštalír), zvýrazňuje
Čanecký prepych a veľkoleposť. Zároveň takýmto farebným riešením dosahuje
efekt pozornosti a vyzývavosti zároveň. Tmavomodrý kostým, v ktorom
pózuje v ráme zrkadle, zvýrazňuje jej spoločenské postavenie
a k tomu prislúchajúcu prestíž.
Zaujímavým
spôsobom pristupuje kostýmový výtvarník k interpretácii postavy korunného
princa Rudolfa. Jeho mladosť a bujarý spôsob života vynikajú počas pohrebu
arcivojvodkyne Žofie – zatiaľ, čo kostýmové riešenie Františka Jozefa I. (Tomáš
Maštalír) a Sissi (Alžbeta Rakúska) zosobňuje smútok a autoritu
zároveň (tmavomodrý kabát, čierna honosná róba), tak korunný princ Rudolf
(Daniel Fischer) stojí pri truhle v bielej uniforme a červených
nohaviciach. Kostýmový výtvarník zámerne pracuje s princípom kontrastu
a irónie zároveň – biela farba, spájaná s nevinnosťou
a čistotou, tu skôr zvýrazňuje Rudolfovu nadzemskosť a neschopnosť
začleniť sa do cisárskeho života plného zodpovedností, odriekania
a povinností.
Kostýmový
výtvarník navrhol ostatným mužským členom hereckého súboru uniformy
v duchu dobových reálií, pričom dominuje tmavomodrá farba. Touto farbou
poukazuje na ich spoločenské postavenie a dobré vychovanie. Zároveň túto
farbu môžeme vnímať aj ako prejav uniformity a začlenenia do určitej
sociálnej skupiny.
V úlohe
rakúskej cisárovnej sa predstavila jedna z kľúčových členiek ansáblu
Slovenského národného divadla, Táňa Pauhofová. Pred touto herečkou stojí výzva,
keďže inscenácia je zložená zo samostatných scén, ktoré na seba nenadväzujú. Na
začiatku vystupuje ako mladé, nevinné dievča, čo môžeme vidieť v úvodnej
scéne – Sissi sa pomaličky prechádza po tmavom javisku, jedinú spoločnosť jej
robia tiché kroky. Jej mladosť je podčiarknutá aj krátkym, bielym úborom.
Pauhofová však odkrýva aj ďalšiu stránku Sissi - konkrétne jej posadnutosť
krásou. Môžeme to vidieť v scéne, v ktorej cvičí na gymnastickom
prístroji – prestávky nie sú potrebné a dovolený nie je žiadny dekagram
navyše. Keď sa svojej dvornej dámy Idy (Monika Horváthová) pýta na svoju váhu,
tón má posadený o oktávu vyššie, z čoho môžeme vydedukovať jej
záujem, ktorý miestami hraničí až s posadnutosťou. Pauhofovej sa taktiež
darí veľmi dobre striedať vnútorné rozpoloženie cisárovnej prostredníctvom
vonkajších výrazových prostriedkov. Môžeme to vidieť napríklad v scéne,
keď leží v posteli so svojím manželom, cisárom Františkom Jozefom. Hovorí
pološeptom, usmieva sa naňho, nežne ho hladí – herečka tak stvárňuje krehkosť
mladej, zamilovanej ženy. Protipól predstavujú scény, v ktorých od neho
bočí (príznačné predovšetkým pre druhú polovicu inscenácie) – Pauhofová stojí
vzpriamene, hlavu má odklonenú od Franza a na jeho žiadosť
o milovanie odpovedá chladným hlasom. Počiatočnú zamilovanosť strieda
nezáujem, prameniaci zo životných situácií, ktorým musí cisárovná čeliť
(samovražda syna Rudolfa, pribúdajúce roky). Pauhofová veľmi pôsobivo stvárňuje
hlavne starobu cisárovnej Sissi – počas prechádzok po Korfu chodí pomalšie,
podopiera sa o dáždnik, v tvári má smutný výraz. To všetko je navyše
umocnené čiernymi šatami s klobúkom a rukavičkami rovnakej farby.
Osobnosť cisárovnej plnú rozporov, nesplnených snov a túžob stvárňuje Táňa
Pauhofová bez zbytočného pátosu, čo je pozitívny jav, keďže niektoré scény
vyslovene k tomu navádzajú (napríklad flirtovanie s grófom
Andrássym).
Z režijno-dramaturgickej
koncepcie nevyplýva téma inscenácie, resp. divák nenachádza odpoveď na otázku,
čo môže postava cisárovnej ponúknuť súčasnému divákovi. Pritom v autorskom
texte Viliama Klimáčka a inscenácii vidíme pestovanie kultu krásy, zdravia
a cvičenia. Tento motív však autor detailnejšie nerozvíja a postupným
navrstvovaním tých ďalších divák nadobúda pocit, akoby mu pred očami ožili
všetky dostupné informácie o cisárovnej Alžbete Bavorskej, no bez
hĺbavejšieho ponoru do vnútra jej duše.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára