foto: gagy.eu
Na
začiatok vám dám hádanku. Viete, koľko husí sa nachádza v Kremnici? Nie?
Ak ste boli uplynulý víkend na Európskom festivale humoru a satiry
Kremnické gagy, mohli ste ich stretnúť na každom rohu (plagáty, vstupenky,
festivalové noviny, náramky, odznaky a pod.). Logo húsky sa už tradične
spája s týmto kultúrnym podujatím. Toto pôvabné banské mestečko sa
v posledný augustový víkend (24. - 26. 8. 2018) zmenilo na bydlisko
cirkusantov, tanečníkov, komediantov, bábkarov či performerov s horiacimi
predmetmi. Tohtoročný program bol nabitý od rána do večera, takže nikto si
nemohol sťažovať na nedostatok kultúrneho života. Dostať sa na všetky
predstavenia by bol surrealizmus, keďže viaceré sa prekrývali (ako to už na
festivaloch býva), a keďže som ešte stále neprišla na to, ako sa
naklonovať, musela som sa uspokojiť s tými, ktoré som si vybrala.
Rozhodujúcimi faktormi boli žáner, hodina (denná/nočná), čas na off-program
(pouličná ohňová šou, klaun a pod.) a čas na jedlo (pretože nie je
nič horšie ako hladná kritička na dva a pol hodinovom predstavení). Behom
tohtoročných Kremnických gagov som navštívila desať predstavení, počas ktorých mi robil spoločnosť zápisník s perom. Abrakadabra, ideme!
Toaletný
papier a trojnohá Frida Kahlo
Moderný
kabaret Strange Comedy z Kanady predstavuje mix kúzelníckych trikov,
humoru a cirkusových čísel. Kabaretná šou v réžii Soizicka Heberta
a Alexa Navarra z Cirque du Soleil ma
zaujala prácou s predmetom. Jasonovi McPhersonovi, absolventovi San
Francisco School of Circus Arts nerobí spoločnosť len javisková partnerka Shella
Mia Kästner (The London Academy of Music and Dramatic Arts, Ecole Jacques LeCoq
Paris), ale aj toaletný papier, vešiak či farebné loptičky. Vešiak, na ktorom
je zavesený levanduľový kabát, sa v jeho interpretácii stáva solídnym
spoluhráčom, ktorý mu kradne klobúk, facká ho a skúša tak hranice
trpezlivosti. V inom kabaretnom čísle McPherson žongluje s červenými
loptičkami, ktoré v prípade potreby spojí a priloží si ich na hruď,
čím odkazuje na pulzujúce srdce. Shella Mia Kästner predviedla niekoľko
kabaretných čísel, pričom najpôsobivejšia bola v úlohe mexickej maliarky
Fridy Kahlo. Na scénu prichádza otočená chrbtom k divákom, oblečená
v červeno-červených šatách, a za zvukov španielskej ľudovej piesne
predvádza krúživé pohyby. Keď sa otočí, vidíme nalepené a hrubé čierne
obočie, ktoré je jedno z poznávacích znamení maliarky Kahlo. Ďalšie
prekvapenie na seba nenechá dlho čakať – spod sukne vidíme tri nohy, ktorými sa
snaží Frida chodiť vzpriamene. V kontexte tohto predstavenia to môžeme
vnímať ako paradox, keďže v skutočnosti bojovala Frida Kahlo so zdravotnými
problémami, v dôsledku ktorých trpeli aj jej dolné končatiny. Kabaretné
kúsky performerov zaujmú svojou nápaditosťou (napríklad toaletný papier
v úlohe leteckého šálu, modrý záves predstavuje rozzúreného psa, postupné
odpadávanie umelých končatín), no na druhej strany opakované vtipy strácajú na
svojej sile (napr. napodobňovanie vŕzgajúcej skrine v podaní Kästnerovej).
Názov predstavenia tak odkazuje na zvláštne úkazy, ktorých je viac než dosť
(pílenie tela vyjadrené posúvaním hlavy performera za čiernou skrinkou,
trojnohá Frida Kahlo, vežička z toaletných papierov), takže divák môže byť
miestami presýtený z toľkej mágie. Napriek tomu by však predstavenie
kanadskej Strange Comedy nemal vynechať žiadny milovník cirkusu, ilúzie
a drsného humoru.
Keď
sa naháňajú vlk a zajac
Kabaretiér
Günter
Fortmeier z Nemecka obohatil tohtoročný program Kremnických gagov
o tieňové divadlo pod názvom Hands up comedy. Predstavenie pozostávalo
z viacerých častí - Vo vode, V lese, V horách, V púšti,
V džungli. Jednotlivé fázy prírody zastupovali typické zvieratá (voda –
kačica, ryba, krokodíl, les – vlk, zajac, púšť – had a pod.).
Prostredníctvom svojich rúk, svetla a minimalistických rekvizít (papierová ryba
na paličke, motúz) vytváral na vysokom bielom plátne pôsobivé zvieracie obrazy.
K najpozoruhodnejším patrila naháňačka medzi vlkom a zajacom,
v ktorej sa odzrkadlila Fortmeirova technická zručnosť a zmysel pre
budovanie napätia. Hoci toto predstavenie nezískalo ocenenie poroty, udeľujem
mu svojho súkromného Zlatého gunára.
Hands up comedy, foto: interticket.sk
Dve
podoby Jánošíka
Akýže
by to bol festival divadla na strednom Slovensku, keby v ňom chýbal
Jánošík...Mýtami opradená historická osobnosť ponúkla divákom Kremnických gagov
dve rozličné inscenačné uchopenia. Inscenácia Younák v réžii Adriana
Schwarzsteina prepájala viacero druhov umenia – divadlo, cirkus a folklór.
Ústredného hrdinu Juraja Jánošíka stvárňujú traja tanečníci, čím sa istým
spôsobom kumulujú ich pohybové zručnosti – skáču po streche, tancujú breakdance,
ľudové tance a pod. Spojenie tradičného so súčasným sa odzrkadľuje aj
v kostýmovej zložke inscenácie – tradičné dievčenské a mužské kroje
,,rozbíjajú“ farebné tenisky. Inscenácia Nového cirkusu oslavuje kult Jánošíka
ako švárneho, príťažlivého, odvážneho a nebojácneho junáka, a to
všetko v prítomnosti hry na hudobné nástroje a ľudových piesní.
Samotný režisér Schwarzstein vystupuje v úlohe grófa (alternácia
s Romanom Vykysalom), pre ktorého je príznačná divoká gestikulácia,
interakcia s divákom, zvýraznená mimika. V niektorých častiach
inscenácie práve jeho postava zatieňovala hlavnú postavu Jánošíka, čo spôsobilo
skôr škodu, než úžitok. V tejto súvislosti narážam aj na interakciu
s divákmi, ktorá sa mi miestami javila násilná (hádzanie zeleniny do publika,
vešanie tašiek na stojan, vzdialenosti medzi divákmi upravoval za prítomnosti
prikladania meča na telá, hádzanie kabátov na hlavy). Inscenácia si nekladie za
cieľ podať svedectvo o Jurajovi Jánošíkovi, ale snaží sa ho predstaviť
prostredníctvom emocionálnej stránky, založenej na tancoch, speve
a akrobacii. Je škoda, že režisér v súvislosti s pohybovým
nadaním tanečníkov nevytvoril dramatické napätie, prostredníctvom ktorého by
sme načreli pod povrch Jánošíka (odvaha vs. pochybnosti, strach vs. nebojácnosť
a pod.). Bolo by zaujímavé sledovať vnútorné a vonkajšie napätie
odohrávajúce sa v jeho mysli prostredníctvom tanca.
Dekonštrukciu
jánošíkovského mýtu priniesol režisér Gejza Dezorz (Dezorzovo lútkové divadlo) v marionetovom westerne
Ján Ošík a pomstiteľ s fujaru. Na rozdiel od predchádzajúceho
inscenačného uchopenia Younáka Nového cirkusu, tak Dezorzov Ján Ošík má obavy
z budúcnosti, využíva drsný humor, vulgarizmy a pudovosť. Marionety,
ktoré vytvoril scénograf Von Dubravay majú tradičné kroje, ktorými režisér
odkazuje na folklór, no posúva ich do živočíšnej roviny. Dezorzovi ide
o zobrazenie ľudskej krutosti a vášne, a to v súčinnosti
s čiernym humorom a postmodernými prvkami - orgie s vranou, doslovné vyciciavanie
ľudu, slovné hračky: ,,junácka fasovačka", ,,Anička Ostroľudská". Názov inscenácie poukazuje
na netradičné uchopenie národného hrdinu, ktorý je opradený mýtami
a legendami. Lútková artistka Hera Turban bola počas predstavenia na
Kremnických gagoch hlasovo indisponovaná, v dôsledku čoho vodila len
marionetu Aničky Ostroľudskej, ktorú daboval Kamil Kollárik. Stála pred ním
neľahká úloha, keďže súbežne musel naraz dabovať dve bábkové postavy (Aničku aj
Jána Ošíka). Pri Aničke posadil hlas do nižšej, jemnejšej polohy, vďaka čomu sa
mu podarilo hlasovo odlíšiť od drsného, vyššie posadeného hlasu Jána Ošíka.
Miestami však hlasy lútkových artistov (Marián Mitaš, Alexander Maďar, Gejza
Dezorz, Kamil Kollárik) splývali (hlavne v kolektívnych častiach
inscenácie), čo pôsobilo na diváka zmätočným dojmom. Napriek tomu je však
Dezorzov Ján Ošík vášnivým, naturalistickým a nezabudnuteľným predstavením,
ktoré vrhá na jánošíkovský mýtus nové svetlo. Práve v tom spočíva jeho
najväčšia sila.
Ján Ošík a Pomstiteľ s fujaru, foto: dezolutky.sk
Nepodceňujme
detského diváka
Český
súbor Bilbo Compagnie sa predstavil s predstavením Klaun Pingu. Inšpirovali
sa známou rozprávkou o rodine tučniakov a o klaunovi Pingu. Herecké
duo Jiří Bilbo Reidinger a Sylvie Krobová pracujú s detskou
predstavivosťou na minimálnej úrovni, čomu nepomáha ani popisná scénografia
(biela maketa znázorňujúca hory, s okrúhlymi výsekmi predstavujúcimi vodu)
a kostýmy (oranžové čiapky, špicaté topánky, dlhý kabát). V inscenácii sa
nevyužívajú plyšové bábky pinguínov (sú prilepené na magnetickej makete), takže
sú vo funkcii dekoračného prostriedku, čo je na bábkovú komédiu veľmi málo. V inscenácii
chýbal výraznejší príbehový oblúk, vďaka čomu by sa detský divák identifikoval
s nezbedným hrdinom Pinguom.
Podobnú tendenciu som vnímala aj
v ďalšom predstavení pre deti, Príbeh rytiera (Teáter Komika). Inscenácia
šuští papierom a chýba v nej málo akcie, ktorá by vzbudila v detskom
divákovi predstavivosť a túžbu. Žonglovanie s vajcami, napodobňovanie
sliepky či uspanie batoľaťa alkoholom sú krátkodobé zábavné efekty, ktoré však
dieťaťu neprinesú estetickú hodnotu. Na hercoch Romanovi Mihálkovi a Adriánovi
Ohrádkovi však oceňujem niektoré vtipné gagy adresované dospelým, ako
napríklad: ,,Má také mihalnice, ktoré len hrabľami učešeš,“ či ,,Už ma
z toho snívania ruky bolia.“
V programe pre deti vystúpila aj rodinná
šou Sranda Banda, v hlavnej úlohe s Wolfim alias Danielom Karpinským.
Vo festivalovom časopise sa dočítame, že ide o ,,unikátnu komediálnu rodinnú
šou s bábkami“. S rodinnou šou sa dokážem stotožniť, ale
s termínom ,,unikátny“ by som pracovala opatrnejšie. Karpinský predstavuje
niekoľko muppetov, s ktorými sa snaží o vytvorenie vtipných dialógov
(napr. papagáj Elvis, Korky, korytnačka). Väčšinou ide o slovné hračky
a skákanie do reči, ktoré má síce u detského diváka úspech, no
neprináša výraznejšiu estetickú hodnotu. Za zmienku stojí Karpinského práca
s hlasom korytnačky. Jej ovisnuté viečka umocňuje Karpinského hrubší hlas,
čím korynačka pôsobí, akoby bola pod vplyvom omamných látok.
Organizátori
programu pre deti by mohli osloviť
niektoré bábkové divadlá, v ktorých predstaveniach vedľa seba koexistujú
estetickosť, etickosť a humor. Nepochybne by to prispelo k vyrovnaniu
činohernej a detskej časti festivalového programu.
Majstri
a Anjeli
Ľudské vzťahy sú v rodinnom prostredí častým zdrojom konfrontácií. Aké je to, keď sa v hereckej šatni stretne
úspešný herec (Milan Lasica) so svojím neúspešným bratom (Martin Huba?) Na to poukazuje
inscenácia Štúdia L+S pod názvom Starí
majstri. Milan Lasica kreuje Filipa ako vyrovnaného, spokojného herca,
ktorý nemá starosť o budúcnosť, ale keď mu pretečie pohár trpezlivosti,
nemá problém kričať. Na druhej strane, jeho brat v podaní Martina Hubu neustále rozhadzuje rukami, je impulzívny, emocionálne nevyrovnaný,
pochybovačný. Obaja herci autenticky stvárňujú bratské napätie a láskavosť
premiešanú s cynizmom.
Cynizmus nechýba ani v pohybovom divadle s prvkami
grotesky pod názvom ANGEL-Y pražského Studia Alta. Tanečníčka Lucia Kašiarová a herečka
Vanda Hybnerová pulzujú medzi sentimentom a cynizmom, čo umocňuje aj ich
čierny make-up, strapaté vlasy a ťažké čierne krídla na chrbte. Anjeli
medzi sebou neustále bojujú a chcú sa zničiť (búchanie do stien), čo
vynikajúco zapadá do konceptu priestoru Uličky slávnych nosov, kde sa predstavenie
odohráva. Aj bez použitia slov dokážu Kašiarová spolu s Hybnerovou zapôsobiť
na emocionalitu diváka, rozohrať interpretačnú hru a poukázať tak
na dramatickosť života. Veľmi pôsobivá bola scéna, keď čierne pierka z krídel
vyleteli do vzduchu, za prítomnosti odbíjania kostolných zvonov.
ANGEL-Y, foto: autorka článku
Zlatá
husička na záver
Okrem
Jánošíka prišla na Kremnické gagy ďalšia významná osobnosť slovenských dejín –
Milan Rastislav Štefánik. Radošinské naivné divadlo v spolupráci so SĽUK-om
vytvorilo inscenáciu Malý veľký muž na motívy tejto významnej osobnosti, ktorá
sa podieľala na vytvorení Československého štátu. Režisér Ondrej Spišák
chronologickým spôsobom oboznamuje diváka so Štefánikovým detstvom, dospievaním,
vedeckým pobytom v Paríži, Tahiti, expedíciou na Mont Blanc a pod. Jednotlivé
prechody medzi kontinentmi sú vytvorené prostredníctvom maľovaných opôn a práce
so svetlom (napr. namaľovaná opona s hviezdami v súčinnosti s modrým
svetlom predstavuje pozorovanie hviezd, maľovaná opona znázorňujúca divadlo
odkazuje na bohémsky život v Paríži). Ondrej Hraška kreuje Štefánika ako
zasnívaného, optimisticky naladeného človeka, ktorý je zapálený túžbou pre
spoločný národ. Zaujímavú hereckú kreáciu prináša aj Šimon Spišák – napríklad v úlohe
Jozefa Gregora Tajovského využíva stredoslovenský dialekt, ako chlapec z dediny
tvrdé nárečie a jednoduché zmýšľanie. Harmónia, čistota, krása ideálov,
humor – práve to najvýstižnejšie charakterizuje inscenáciu Radošinského
naivného divadla v spolupráci SĽUK-u. Je prekvapivé, že napriek tomu, s koľkými
ľuďmi prichádzal Štefánik do kontaktu, absentoval v inscenácii dramatický konflikt, ktorý by
vytvoril potrebné napätie týkajúce sa dramatického vývoju deja. Napriek tomu je
však Spišákov Malý veľký muž inscenáciou, ktorá nenechá žiadneho diváka
chladným.
Tohtoročná húska alias ponúkla veľké množstvo predstavení pre široké spektrum divákov - inscenácie historických osobností, moderný kabaret s prvkami cirkusu,
marionetový western, pohybové divadlo, folklór...Kremnické gagy sú jedinečným
festivalom svojho druhu na Slovensku z viacerých dôvodov. O jeho tradícii
a obľúbenosti medzi divákmi svedčí tohtoročný, 38. ročník, ďalej historické
mesto Kremnica s tajuplnými zákutiami a úzkymi uličkami, a samotné
vymedzenie festivalu, v ktorom sa o slovo hlásia satira a humor.
Všetky tieto ingrediencie vytvárajú niekoľko druhov nápojov, z ktorých si
môže každý vybrať taký, na ktorý má najväčšiu chuť. Bábkový? Prečo nie. Folklórny?
S radosťou. Historický? O tom niet žiadnych pochýb. Čo si pripravia
organizátori na ,,kremnickogagovú“ 39? Už teraz sa neviem dočkať. Gá gá!
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára