sobota 2. decembra 2017

Marionetový muzikál s tancujúcimi kostrami, slepou hypnotizérkou a roztomilým netvorom

Panoptikum Frankestain, foto: Jožo Palenik

Dezorzovo lútkové divadlo je jediným bábkovým divadlom na Slovensku, ktoré je primárne určené pre dospelého diváka. V roku 2010 získalo na festivale Bábkarská Bystrica špeciálnu cenu Hašterica za tvorivosť a prínos. Jedinečné divadlo svojho druhu je však pre niektorých ľudí veľkou neznámou. Práve marionetový muzikál Panoptikum Frankenstain môže túto situáciu napraviť.

Divadlo, ktoré založili režisér, producent a scenárista Gejza Dezorz spolu so scénografom Von Dubravayom čerpá nielen z dramatických textov, ale aj z mainstreamovej kultúry, reprezentujúcou komiks, akčný film, thriler či muzikál. Ich ,,lútky“ sú plné života, vášne, a presne tak, ako dokážu šialene milovať, tak s rovnakou intenzitou dokážu aj trpieť. Môžeme v tom nájsť istý paradox so súčasnosťou – kvôli tomu, aby sme neboli zranení, sa radšej bezpečne skrývame vo vlastnej bubline. To však nie je prípad Dezorzovho lútkového divadla. Nebojí sa provokovať a nastavovať spoločnosti zrkadlový obraz zábavnou formou. 

Krásna marioneta Miss Lilith Monaco v zelených šatách, ktorá si ide oči vyplakať nad nútenou svadbou s hrobárom. Netvor Monster, ktorý vystupuje z hmly a svojho stvoriteľa, doktora Frankenstaina, oslovuje ,,mama“. To je len malá ukážka toho, čo Dezorzovo lútkové divadlo servíruje svojmu divákovi v Kabinete bábkového umenia, kde sa toto panoptikum hrôzy odohráva. Hoci malo toto predstavenie premiéru pred troma rokmi, stále dokáže osloviť nové publikum (o čom svedčí aj moja nedávna účasť). 

Gejza Dezorz sa inšpiroval románom Frankenstein, z ktorého si vybral základnú kostru – vzťah medzi doktorom a jeho vlastným výtvorom v podobe Netvora. Nejde tu však o žiadnu psychológiu postáv – ich vzájomný vzťah je tu len naznačený a tvorí východisko k ďalším situáciám, odohrávajúcim sa na scéne. Kľúčovú z nich predstavujú Netvor so slepou hypnotizérkou Miss Lilith Monaco. Vzájomná láska a vášeň sú požehnané smrťou vo chvíli, keď jej slepá ,,gypsy cikaňa“ namieša elixír, v dôsledku čoho Miss Lilith zomiera. Frankenstain, samozrejme, neváha ísť za ňou. Stávame sa svedkami lásky až za hrob (doslova). Román Frankenstein má s týmto marionetovým muzikálom spoločný tiež dôvod k vytvoreniu Netvora – túžba preraziť. Zatiaľ, čo chce románový Frankenstein prekonať medicínsku vedu, tak Dezorzov Frankenstain sa chce dostať z finančnej miziny a novou atrakciou priviesť do panoptika hrôzy zvedavých ľudí. 

Keďže ide o marionetový muzikál, tak sa neoddeliteľnou súčasťou predstavenia stávajú hudba s piesňami. Mimoriadne chytľavú hudbu, ktorá mnohých v kabinete zvádzala k fyzickej aktivite, zložil Marián Čekovský. Texty piesní z pera Agda Baviho Paina vhodne dopĺňali jednotlivé scénky a prispeli tak k celkovej dynamike. Najvýraznejšie to bolo nielen vidieť, ale aj cítiť počas piesne Miss Lilith Monaco, keď v prázdnej šatni táto slepá hypnotizérka smutným hlasom spievala o tom, že je len bábka, ktorú ostatní ťahajú za nitky. V tanečných výkonoch jednotlivých marionet sa odzrkadlila zručnosť lútkových artistov (Alexander Maďar, Hera Turban, Kamil Kollárik, Marián Mitaš). Scéna, v ktorej tancujú všetky cirkusové čísla (kostry, diabol, Miss Lilith, Frankenstain) patrila k jedným z vrcholných. (V tejto súvislosti treba spomenúť jednu z kostier, ktorá predvádza breakdance).

Pekelné plány zaobalené humorom, lobotómia ako spôsob získania moci nad slabším jedincom, netvor milujúci krehkú krásku...Tiež v tom cítite metaforu súčasnej doby? Áno, Dezorzovo lútkové divadlo zabáva svojským humorom, no pod týmto všetkým ukrýva aj ďalšiu vrstvu, ktorú divák pri pozornom sledovaní odhalí. A práve to ,,ukryté“ je ideálnym spôsobom, ako do tohto typu divadla prilákať nových ľudí. Bez toho, že by museli vypiť čarovný elixír.

foto: facebook.com - Dezorzovo Lútkové Divadlo
Gejza Dezorz, foto: Milo Fabian
foto: Jožo Palenik
foto: Jožo Palenik
foto: Jožo Palenik
foto: Jožo Palenik
foto: Jožo Palenik

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára